Bartók nu a scos niciun cuvânt în piesă pentru o bună bucată de timp. În schimb, a vorbit Balázs Bodolai, care a jucat și rolul de narator, uneori dirijând, instruind, strigând și îndrumând muzicienii și actorii. La fel a procedat și Lóránd Váta, care a interpretat într-o singură persoană organisme de stat (de exemplu Poșta Maghiară, Radioul Maghiar) sau diferite națiuni (de exemplu compozitori germani, francezi), dar a excelat și în interpretarea egoistului Kosztolányi. A jucat cu un simț lingvistic și un dinamism fantastic, la fel ca și Zsolt Gedő, care a interpretat de la freestylerul american până la fata bătrână care comunica date sau Géza Csáth, distrându-se, glumind, improvizând, trăindu-și rolurile. Dacă nu ar fi fost vorba de incredibila coordonare a fizicalității și a spiritului în caracterizarea non-verbală a lui Éva Imre în rolul lui Bartók, l-aș fi numit pe Gedő favoritul piesei.
György Fodor: Ifjú barbárok – Ősbemutató a Gyulai Várszínház színpadán [Tinerii barbari - Premieră pe scena Teatrului Cetăţii din Gyula], gyulaihirlap.ro, 2022.07.11
Toţi actorii, fără excepție, joacă magnific. Personajul lui Bartók, poticnindu-se în impermanența banalului, regăsindu-se în lumea transcendentă a muzicii, este interpretat cu brio de Éva Imre. Kodály este, de asemenea, creat cu brio de Ervin Szűcs. Dar numai laude pot fi aduse muncii celorlalți artiști "transformatori": Zsuzsa Tőtszegi, Csilla Albert, Balázs Bodolai, Zsolt Gedő, Loránd Farkas și Lóránd Váta. Spectatorul va simți cu siguranță că echipa de creație a făcut o treabă excelentă, fiecare dintre ei depunându-și tot efortul pentru a crea lumea unică a Tinerilor Barbari.
[...]
Există multe alte componente remarcabile ale producției, dintre care una este poate de o importanță capitală pentru a oferi spectatorului o experiență cathartică. Și anume faptul că numeroasele momente ale piesei Tinerii barbari inspiră un râs dezinteresat, genul de râs care poate că nu este adesea stârnit în rândul publicului de către producțiile de teatru ale zilelor noastre. Cumva, pare că s-a cam uitat că un conținut serios, care îndeamnă la reflecție, nu este neapărat străin de râsul eliberator care reprezintă una dintre puterile străvechi ale teatrului.
Judit Kiss: Bravúros színházi nyelven szól a zenéről az Ifjú barbárok című kolozsvári előadás [Montarea clujeană a Tinerilor barbari - o piesă despre muzică, care foloseşte un limbaj teatral îndrăzneţ], Krónika, 12.07.2022
Actorii clujeni sunt grozavi, aducând cu ei o mulțime de nuanțe vii şi variate aparţinând spectrului mai larg al jocului teatral românesc. Este amuzant să-l vezi pe Zsolt Gedő, în rolul mătușii cu eșarfă în cap, mustăcioasă și cocoșată, răspunzând într-un dialect de neînțeles la întrebările tinerilor barbari, adică ale academicienilor muzicii, în căutarea muzicii maghiare, culegând cântece populare cu un fonograf. [...]
Multe povești cunoscute sunt prezentate în timpul spectacolului - majoritatea învelite în umor improvizat. Kodály o fură pe Emma de la Bartók cu gestica mâinilor specifică solfegiului. Ady, Kosztolányi, Karinthy apar și ei în piesă, la fel ca și Géza Csáth, care într-un gag morbid se împușcă imediat după ce își împușcă propria soție. Grimasele de o mare virtuozitate ale lui Lóránd Váta se potrivesc perfect cu muzica, iar el este genial în interpretarea mai multor personaje. Este imposibil să nu râzi când un reporter de la Radioul Maghiar [Magyar Rádió], parodiind stilul zilelor noastre, îl întreabă pe unul dintre cei intervievați: "Cum apreciați prima întâlnire cu Béla și Zoltán?".
Zsolt Hollósi: Béla és Zoltán, az ifjú barbárok [Béla și Zoltán, tinerii barbari], revizoronline.com, 13.07.2022.
Dintre actorii clujeni se remarcă Éva Imre, care pe tot parcursul piesei îl portretizează pe fragilul, sensibilul, atemporalul și angelicul Béla Bartók cu o mișcare scenică atât de fantastică - ne temem în permanență că va cădea și își va rupe ceva sau că i se va întâmpla ceva chiar în clipa următoare. Ni se frânge inima pentru el atunci când omul de asigurări din America apare și ne spune că toate lucrurile sale, inclusiv pianul, trebuie din păcate să fie reposedate. Din fericire, Zoltán Kodály, interpretat de Ervin Szűcs, este alături de el în cea mai mare parte a timpului, protejându-și și apărându-și prietenul.
Și trebuie menționați toți membrii trupei, deoarece întregul spectacol se bazează pe improvizațiile lor, precum și dansatorii, care însoțesc producția cu mișcări de o frumusețe uluitoare. Toate acestea traduse de Cs. Zsuzsánna Kiss sub forma unor costume dintre cele mai potrivite: Bartók se deosebește de toți ceilalți prin costumul său maro deschis și prin vesta tricotată de culoare maro închis, în timp ce hainele celorlalți indică subtil momentul și locul în care sunt plasate personajele din punct de vedere istoric.
Profesorii maghiari nu-și pot duce elevii într-un loc mai bun pentru a-i face să înțeleagă prietenia dintre Arany și Petőfi decât la Teatrul Pesti, iar despre Bartók și Kodály nu se poate vorbi într-un mod mai tineresc și mai clar decât în Tinerii barbari.
Noémi Sümegi: Hazaárulással vádolták meg az egyik legismertebb magyart [Unul dintre cei mai cunoscuți artiști maghiari, acuzat de trădare], index.hu, 15.08.2022
Munca lui Vidnyánszky Jr. și a echipei sale este ca o nucă incasabilă: sub straturile infinit de bogate de gândire, stil, limbaj și muzică, descoperi noi straturi, în timp ce exteriorul sclipitor este extrem de amuzant și distractiv. Există multe nuanțe în acest foc de artificii intelectual, în această simfonie sclipitoare, în această existență scenică care este antrenantă și meditativă în același timp, toate înglobate în grotesc. Schimbări rapide de scenă, mici schițe, fragmente scenice se succed într-un ritm formidabil, apoi, brusc, încetinim, se instalează liniștea meditației, se face auzită și istoria, iar piesa glisează spre o grozăvie cinematografică sau spre o gafă grotescă.
Dezső Kovács: Magyar táncok 2.0 - Ifjú barbárok – Kolozsvári Állami Magyar Színház, Gyulai Várszínház [Tinerii barbari - Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Teatrul Cetății Gyula], art7.hu, Dansuri maghiare 2.0, 02.08.2022
Ce înseamnă muzica maghiară? Ce crede lumea despre ea? Care este muzica poporului? Care este sursa ei? Cine suntem noi aici, în Bazinul Carpatic, și cum ne reunim? Aceste întrebări răzbat într-un mod care rezonează chiar și în mediul politico-artistic actual. Iar spectacolul încearcă să creeze imaginea de ansamblu a tabloului în mod verbal, prin limbajul muzicii și al dansului. Această coerență se potrivește cu povestea mitică a celor două personaje și, mai mult, se potrivește cu muzicalitatea și citatele muzicale ale spectacolului, așa cum au fost concepute de David Mester. Sau, mai degrabă, se potrivește cu interludiile de dans popular în derivă, coregrafiate de István Berecz.
Gábor Beretvás: „Ahol a politika kezdődik, ott megszűnik a művészet” ["Unde începe politica, se termină arta"], Játéktér 2022/3.
Unul dintre momentele forte ale Interferențelor, care mi-a atras în mod special atenția, a fost un turbulent spectacol, o revărsare de energie și imaginație, Tinerii barbari, coproducție Teatrul Cetate din Gyula, inspirat din viața lui Béla Bártok și Kodály Zoltán, pe baza unui text de Miklós Béla și a improvizațiilor echipei de actori, în regia lui Attila Vidnyánsky Jr. Delir verbal, dificil de urmărit improvizațiile într-o traducere cu supratitluri și, totuși, curentul trece de la o situație la alta, dans, muzică, un foc de artificii permanent.
Mirella Patureau: Între teamă și speranță, la Cluj, teatrul a ales definitiv speranța, Observator Cultural, nr. 1138. (878) 7-17 decembrie 2022.
Bărbatul fragil ca un fulg, mergând mereu împotriva valului (fie că personajul ei se află în Budapesta, New York sau în satele Ungariei, Slovaciei, României, Bulgariei de azi, Éva Imre se izbește de oameni mereu în mișcare, dând senzația iminentă de prăbușire, de descompunere, de dezagregare). [...] De altfel, exprimarea pe bază de gest și cea pe bază de dans a Évei Imre merită un text separat, povestea întregului spectacol poate fi citită doar urmărind torsul, brațele și picioarele actriței, felul în care trupul ei relaționează cu ceilalți și cu ea însăși prin medierea muzicii, a acordurilor tradiționale, interpretate de cei 5 Tokos, a celor simfonice ori a celor ultra-moderne, redate din înregistrări, a fragmentelor de șlagăre interpretate live, a cappella, de Lóránd Váta. Éva e Béla și Béla e muzica.
Adrian Țion: Frenezia teatrului - Ifjú barbárok / Tinerii barbari la Interferențe, 2022, Liternet.ro, noiembrie 2022
Zoltán Kodály este interpretat de Ervin Szűcs, iar Béla Bartók de Éva Imre: ambii actori reprezintă o alegere bună din punct de vedere al caracterului, iar personajele lor, tineri muzicieni entuziaști, activiști culturali și oameni obișnuiți deopotrivă, sunt redate excelent. Performanța lui Éva Imre merită o mențiune specială, nu doar pentru că joacă un rol masculin, ci și pentru că face o portretizare excelentă a creatorului failibil și hipersensibil, iar în cea mai mare parte a spectacolului o face fără cuvinte, folosind doar mișcarea, gesturile, expresiile faciale - și ochii. Umorul menționat mai sus este evident și în interpretările actorilor care joacă în diferite roluri - Lóránd Váta, Csilla Albert, Zsuzsa Tőtszegi, Zsolt Gedő, Loránd Farkas. Balázs Bodolai este un fel de narator și, în parte, vocea lui Bartók, el oferă cadrul poveștii, el stabilește contextul fiecărei scene: este izolat spațial, stând în afara trupei de pe scenă, dar concentrarea sa intensă îl conectează cu evenimentele de pe scenă.
Márta Bodó: Barbárság, mint az életerő szinonimája [Barbaritatea ca sinonim pentru vitalitate], Szabadság, 20 februarie 2023.
Locul 1: Tinerii barbari, o coproducție a Teatrului Maghiar de Stat Cluj și a Teatrului Cetate din Gyula, Ungaria, pe un text de Miklós Vecsei H. și a improvizațiilor echipei de creație, în regia lui Attila Vidnyânsky jr. (reprezentație văzută la cea de-a XIV-a ediție a Festivalului de Teatru Contemporan „dráMA”, Odorheiu Secuiesc).
Ritm alert, extrem de multă energie, muzică Live, o porție serioasă de umor și satiră, compoziții actoricești seducătoare, o aglomerare de idei regizorale memorabile! Acestea sunt ingredientele prin care este prezentată cercetarea compozitorilor Béla Bartók și Zoltán Kodály asupra muzicii folclorice maghiare. în rolul lui Béla Bartók, Éva Imre realizează o creație remarcabilă, aproape nonverbală, cu o expresie facială și corporală plină de nuanțe. O prezență ce pare a fi potrivită mai degrabă cu un film mut și nu cu tumultul ce se revarsă în jurul său. Tinerii barbari explorează limbaje artistice mai puțin convenționale, încadrându-se cu prisosință în „energia laboratorului fertil și necesar în actul creației” specificat în comunicatul de presă
Irina WOLF: TOP 5, Teatrul azi, Nr. 11-12 / 2023
Prima producție care îmi apare în minte este Tinerii barbari, a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj. Aceasta rămâne una dintre cele mai remarcabile creații teatrale ale ultimilor ani, pe care nu o pot descrie altfel decât witty & sharp, bazat pe textul fluent al lui Miklós Vecsei H. și cu o metaforă vizuală de efect (decorul îi aparține lui Csaba Csiki, iar costumele sunt semnate de Zsuzsanna Cs. Kiss). Umor, haos, joacă, exagerare, variație muzicală și poezie se altoiesc cu expresivitatea Évei Imre și performanța întregii echipe (trupa teatrului, dansatorii și instrumentiștii profesioniști care dau consistență acestui micro-univers) într-un spectacol cu ritm nebun, de aproape trei ore. Deși regizorul Attila Vidnyánszky jr. îl descrie ca pe un demers artistic fără scop în sine, acesta abordează profilul unor personalități ale culturii maghiare într-o notă umanizantă și revigorantă, sugerând miza unificatoare și eliberatoare a artistului și a artei, în ciuda intereselor politice și a ideologiilor.
Irina Zlotea: O listă scurtă, Teatrul azi, Nr. 11-12 / 2023