Povestea a făcut obiectul mai multor adaptări ilustre [...] Spectacolul de la Cluj - prezentat pe 5 aprilie - poate fi inclus și el pe listă, pentru că portretizările personajelor, decorurile, costumele, imaginile, sunetele, cântecele, dansurile, mișcările și spectacolul în ansamblu sunt memorabile. Acesta include burghezia așa cum este portretizată de Kosztolányi și afectele, isteriile și obsesiile sale. Include toate frustrările universului "claselor inferioare", portarul (Ferenc Sinkó), coșarul (Attila Orbán) și nu în ultimul rând cameristele (Andrea Vindis, Csilla Albert, Csilla Varga, Melinda Kántor, Zsuzsa Tőtszegi) și jocurile meschine care îi stăpânesc, dar și rănile individuale ale fiecărui personaj și lipsa de caracter (de asemenea) care rezultă din acestea: aroganța și îngâmfarea domnilor, plecăciunile, lingușelile și oportunismul servitorilor. Corul servitoarelor este în același timp tragic și comic, înălțător și amuzant: amintește de corurile adesea amenințătoare din tragediile antice, care prevesteau soarta ce urma să îi lovească, dar și de interpreții costumați dintr-un club de noapte, care îi distrează pe oaspeți în timp ce beau vin și cocktailuri.
[...]
Andrea Kali este superbă în marea scenă a șantajului emoțional în rolul lui Vizyné, precum și în interacțiunile cu Zsolt Bogdán: prestația sa autentică și multifațetată creează un anumit nivel de simpatie față de ei, spectatorul poate observa sufletul distrus al lui Angéla Vizyné și simte milă față de ea, asemenea soțului ei plictisit.
Márta Bodó: Utalásokkal, jelekkel, szelíd képi világgal kikövezett út a lelki összeomlásig [Calea către colapsul spiritual pavată cu aluzii, semne și imagini blânde], Szabadság, 25 aprilie 2023
Ne mutăm la Teatrul Maghiar din Cluj. Spectacolul cu Édes Anna e o adevărată bijuterie teatrală, cu precizia carteziană a acelor de ceasornic. Regia: Szabo K. István. O scenografie inspirată (Artūras Šimonis) propune spații de joc generoase, adesea labirintice. Am citit cândva romanul omonim scris de Kosztolányi Dezső în 1926, care punctează simpatia pentru lumea oamenilor mărunți. Un roman canonic, cu plotul bine cunoscut, transpus scenic cu o inteligență uimitoare. Joacă impecabil Román Eszter, Kali Andrea, Bogdán Zsolt, Kiss Tamás etc. Păstrând coloana romanului, spectacolul adaugă elemente care sporesc limbajul teatral. Excelent și funcțional e corul slujnicelor, dar și alunecarea în oniric. Scena cu măștile de copii rămâne antologică și frisonantă. Acolo e bufnița ca o cameră de supraveghere, defilarea macabră cu sângele pe veșminte, dar și tensiunile care mocnesc continuu, nuanțate de frustrările fatidice. [...] Regizorul spectacolului a afirmat că „Édes Anna e un roman care cere cu ardoare să fie pus în scenă”. Poate funcționa empatia și dincolo de granițele moralității? Spațiul închis provoacă trimiteri semantice, corul amintește de tragediile grecești, dar, dincolo de orice, unitatea stilistică e vizibilă. Un spectacol de văzut și revăzut.
Alexandru Jurcan: Maraton teatral de la Cluj la Iași, Tribuna, Nr. 497 16-31 mai 2023
Punerea în scenă a lui István Szabó K. oferă un model fidel al indivizilor care se sacrifică. Ei se sacrifică pentru a-și atinge scopurile în detrimentul a tot și toate, iar astfel se conformează. Sau pentru că doresc să rămână oameni, umani. În realitate, așa cum se întâmplă de zeci de ani și continuă să se întâmple și astăzi: ei doresc doar să-și justifice existența.
Dimény Patrícia: Az irgalom mauzóleuma [Mausoleul Milostivirii], Helikon, 3 mai 2023.
În regia lui István Szabó K., motivul maternal din romanul lui Kosztolányi, sau mai exact: absența dureroasă a maternității, devine mult mai pronunțat cu această singură recuzită în comparație cu evenimentele din roman: starea de spirit a lui Vizyné este pusă într-o nouă lumină, fără a încălca în același timp concepția scriitorului clasic. El nu face decât să reflecte și să completeze în continuare romanul, trimițându-ne astfel nouă, "Movisterilor", un mesaj mai emfatic: cât de mult rău poate face lipsa unui copil unei femei care își dorește să aibă copii, mai ales atunci când menajera presupusă perfectă, "surogatul" ei, vrea brusc să o părăsească pentru a se căsători...
Katalin Gyürky: Lenne egy lány... [Ar fi o fată...], 22 mai 2023.
Festivalul de Teatru DESZKA din Debrecen, ediția a XV-a, Ungaria
Data premierei: 05 aprilie 2023
„...nu există decât umanitatea și este o crimă mai mare decât omorul să fii inuman, să fii nepoliticos, să fii arogant, pentru care nici măcar un cuțit nu constituie o pedeapsă suficientă, în timp ce cea mai mare virtute este o gândire, o inimă pură, care merge la miezul problemei, pentru că nu există nimic mai important, nimic mai radical, pe care îl putem face aici, pe pământ” – scria Dezső Kosztolányi la trei ani după crearea romanului său Édes Anna, în 1929. Dar acum? În 2023? Ce înseamnă astăzi umanitatea și ce înseamnă inumanitatea? Care este cel mai mare păcat astăzi și care ar fi cea mai mare virtute? Mai sunt aceste întrebări relevante astăzi sau lumea se află deja într-un cu totul alt loc? Vă invităm să reflectați la toate acestea pornind de la un roman vechi de aproape un secol!
Ildikó Lőkös, dramaturgul spectacolului
Caiet de sală