Páskándi Géza

Pornocrație

Istorie grotescă | premieră absolută

Sala mare
RO
EN
16+
2h 20' fără pauză

Balázs Bodolai
Zsolt Bogdán
Csilla Albert
András Demeter
Andrea Vindis
Hannah Daradics
Csaba Marosán
Tamás Kiss
Eszter Román
Áron Dimény
Ervin Szűcs
Zsuzsa Tőtszegi
Róbert Kardos M.
Lóránd Váta
Szabolcs Balla
Melinda Kántor
Attila Orbán
Alpár Fogarasi
Róbert Laczkó Vass
Gedeon András
Réka Csutak
Lilla Pánczél

regia
István Szabó K.
 
dramaturgia
István Bessenyei Gedő
 
decorul
Borbála Kiss
 
costumele
Bianca Imelda Jeremias
 
muzica
Ovidiu Iloc
 
mișcarea scenică
Ferenc Sinkó
 
asistent costume
Tímea Váradi
 
regia tehnică
Enikő Albert
 
asistent de regie
Orsolya Csengeri, Dorottya Képíró
Data premierei: 15 decembrie 2024

„Ce este pornocrația?” - întreabă obsesiv personajele din piesă. „Ce îi face să fie pornocrați?” - întreabă chiar și nebunul evadat. Și răspund, iar și iar: revoluționari, soldați, „pornocrați” căzuți și convertiți, cei care sunt complet și cei mai puțin nevinovați, lingușitori, preoți, filosofi pe cale de a fi executați - dar răspunsurile lor, oricât de furibund definite, par să caute un anume răspuns. Asemenea unei victime care abia își revine, care își cercetează propriile răni, încercând astfel să reconstituie agresiunea la care a fost supusă…

Dar de ce întreabă abia acum? De ce descoperim întotdeauna doar în mod retroactiv ce s-a întâmplat cu adevărat?

Intriga începe în momentul prăbușirii: în haosul încă ambiguu al unei revoluții care schimbă regimul, în care nimic nu este clar (toată lumea știe doar ceea ce nu vrea).

În acest haos, ca niște corbi negri, bocitoarele rătăcesc fără țintă printre ruinele a ceea ce a devenit istorie - dar habar nu au pe cine ar trebui să jelească. „Noi suntem plânsetul poporului”. - spune una dintre ele, iar apoi se poticnește fără lacrimi, ca și cum nici ea nu ar mai putea plânge.

Páskándi a scris o operă transparentă. Structura alegorică nu caută să ascundă, ci mai degrabă să-și dezvăluie propriul context: revoluția de schimbare de regim din 1989 din România, ai cărei protagoniști și principale linii de forță ar putea fi identificați aproape unul câte unul - dacă acesta ar fi scopul. Numai că, în timp ce noi înșine devenim inevitabil, pentru o clipă sau două, voyeuri prăpăstioși ai pornografiei puterii, Páskándi are grijă să ne stânjenească din când în când cu privire la propria noastră inocență, punându-ne întrebări incomode tuturor, inclusiv „posterității”, dacă vreți, acum din partea cealaltă:

Se poate naște democrația din pornocrație?

Sau doar democrația pornocratică?

Este posibil să începem procesul de purificare prin intermediul unei instanțe de judecată sumară?

Se poate naște o mântuire autentică în ieslea însângerată a unei lumi noi apărută după masacrul din ajunul Crăciunului?

Dacă nu vrem să ne regăsim în brațele celor care se tânguiesc de treizeci și cinci de ani, nu ne putem lipsi astăzi de răspunsuri. Sau măcar de întrebări.

István Bessenyei Gedő, dramaturgul spectacolului


Datorită efectelor vizuale și sonore puternice vizionarea spectacolului nu este recomandată femeilor gravide, bolnavilor de epilepsie și spectatorilor cu stimulatoare cardiace!

Caiet de sală