Henrik Ibsen

Nora

bazat pe traducerea în limba maghiară de László Kúnos

Sala Studio
RO
EN
14+
1h 30' fără pauză

Torvald Helmer
Balázs Bodolai
 
Nora
Anikó Pethő
 
Doamna Linde
Csilla Albert
 
Krogstad
Lóránd Váta
 
Dr. Rank
Gábor Viola
 
Anne-Marie
Melinda Kántor
 
Kiddo
Zsuzsa Tőtszegi
 
John curieru'
János Platz

regia
Botond Nagy
 
adaptare scenică
Ágnes Kali, Botond Nagy
 
visual design
András Rancz
 
spațiu
Carmencita Brojboiu , András Rancz
 
costumele
Carmencita Brojboiu
 
dramaturgia
Ágnes Kali
 
muzica și sound design
Bence Kónya-Ütő
 
mişcare scenică
Kinga Ötvös
 
grafică digitală
Szidónia Szederjesi
 
asistent de regie
Emőke Veres
 
light design
Romeo Groza
 
regia tehnică
Réka Zongor
Data premierei: 16 martie 2019

Datorită efectelor vizuale și sonore puternice vizionarea spectacolului nu este recomandată femeilor gravide, bolnavilor de epilepsie și spectatorilor cu stimulatoare cardiace!


Coma este o situaţie de aservire. E neputinţă. E contrariul libertăţii. Omul este dispus să se închidă în minciuni, în realităţi închipuite, în traume vechi şi maltratări repetate. E înclinat să cedeze stării de comă şi să spere în minune, fără să facă ceva. Dar oare până când ne putem ţine pe noi înşine în această captivitate? Până când ne putem decora carcerele cu mistificări? Şi ce se va întâmpla dacă ne trezim din această stare de inconştienţă – dacă ne dăm seama că miracolul pe care îl aşteptam nu e decât o gaură neagră larg deschisă, care se dizolvă în holograme şi ne părăseşte pentru totdeauna?

Nora îşi dă seama că locul captivităţii ei, căsuţa de păpuşi devine din ce în ce mai neîncăpătoare. Că în spatele pereţilor dichisiţi se ascund coşmaruri catatonice, repetitive, pe care trebuie să le învingă dacă vrea să devină om, dacă vrea să fie liberă. Această libertate cere sacrificii.

Trezirea este un proces dureros, un fel de hipnoză cu vârtejuri. O tarantelă. O luptă în care cruzimea ne surprinde fără zorzoane. Agamemnon o sacrifică pe Ifigenia pentru a câştiga războiul – iar Nora îşi sacrifică prezentul pentru a-şi câştiga propriile războaie. În ziua de azi, femeile execută mai mulţi ani de închisoare pentru că îşi revendică drepturile. Nora şi-a executat şi ea pedeapsa, acum îşi poate părăsi căsuţa de păpuşi.


Caiet de sală