Pitsikatoff
Gábor Viola
Bibulova, prințesă
Kinga Ötvös
Oricine
János Platz
Povestitorul: Loránd Farkas
Logodnicul Bibulovei: Balázs Bodolai
Tatăl Bibulovei: Zsolt Bogdán
regia
Paco Alfonsín
scenografia
Carmencita Brojboiu
muzica
Alex Catona
orchestrația
Loránd Farkas , Attila Antal
versuri
Edó Gergely , Balázs Bodolai , Francisco Alfonsín
dramaturgia
Kata Demeter
muzicieni
Loránd Farkas , Szabolcs Balla , Attila Antal , Gábor Bajusz
imagini video
Ábel Barabás , Radu Bogdan
regia tehnică
Ákos Bocsárdi
colaboratori muzicali
Kinga Ötvös , Ábel Barabás
Mulțumiri: Double Bass Band: Farkas Lóránd (voce), Kovács László (chitară), Antal Attila (bass), Bajusz Gábor (tobe), Szép András (keyboards), Szép Bálint (vioară), Balla Szabolcs (saxofon), Mozaik Creative Facility, Remat Cluj S.A., Teatrul Național Cluj-Napoca, Serviciul Evenimente Publice din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, Serviciul Management Obiective Culturale și Sportive în cadrul Primăriei Cluj-Napoca
Paco Alfonsin edifică un spectacol foarte viu, deopotrivă plin de umor și de rafinament, de culoare și sunete, de spirit ludic și elegiac. Da, life is a lie, dar mai degrabă în sensul de amăgire, vis, imaginație. Cel puțin aici. (...) Un roman cu contrabas este un spectacol complex prin trimiterile sale culturale și „despicarea” extrem-contemporană a clasicei povești cehoviene. Un spectacol cu mult umor, cu un bricolaj scenic plin de culoare și fantezie, accesibil și cu un tâlc subtil și rafinat.
Ceea ce a fost „o chestiune personală, pasională şi politică“ ia acum forma unei reprezentaţii construite pe schema clasică a călătoriei. Contrabasistul Pitsikatov, - interpretul lui remarcabil, Viola Gábor, este grimat şi poartă joben asemenea unui clovn - călătoreşte în încercarea de aflare a sensului vieţii. Să subliniem impactul dobândit şi aici de una dintre cele mai celebre metafore ale literaturii universale, aceea în conformitate cu care viaţa e vis. Pitsikatov pare să o întâlnească pe cea ce ar putea fi femeia vieţii sale, numită Bibulova. Înfăţişată de actriţa Ötvös Kinga asemenea unei artistice lirice wagneriene.
Data premierei: ianuarie 2018
Un roman cu contrabas. Personal, pasional şi politic
Cu mult timp în urmă, când am citit această poveste pentru prima dată, ea m-a impresionat într-un mod simplu și personal. Un alt personaj cehovian care nu-şi găsește locul... Îmi imaginam piesa pusă în scenă, în care eu îl interpretam pe Pitsikatoff... un om pierdut, într-o continuă căutare... aflat într-o eternă fermata... suspendat... cu părul lăsat să-i crească la întâmplare... și care își trăiește tristețea într-o pădure întunecată... sub un mic pod.
De-a lungul anilor, lângă aspectul personal s-a inserat cel pasional; pentru călătoria acestui Quijote supranumit Pitsikatoff, mi-am imaginat un spațiu teatralo-muzical. O lume fantastică, magică, populată de basme şi cântece, inspirată de imaginarele lumi ale lui Robert Wilson și de muzica viscerală a lui Tom Waits. Pasiuni contradictorii ale profesiei mele contradictorii şi a vieţii mele contradictorii.
Apoi a intervenit și cel de-al treilea „p”, aspectul politic, sub forma întrebărilor pe care le ridică dificultatea găsirii locului nostru, ca bărbați și indivizi, în societatea contemporană. Asemeni multora dintre personajele lui Cehov, suntem victime ale schimbărilor politice și sociale. În urma acestor gânduri, am decis ca evoluţia personajului feminin din acestă povestire să ia o altă direcție.
Toate aceste gânduri, trăiri, vise și-au luat avânt atunci când Teatrul Maghiar de Stat din Cluj mi-a oferit posibilitatea de a le transpune în planul realului. În felul acesta, scurta povestire despre un contrabas a căpătat o dimensiune personală, pasională şi politică. Evoluția unei povești care se bazează, după toți acești ani, pe complicitatea care s-a născut între generoasa familie maghiară și acest Quijote cu eterna sa fermata.
Sunt bucuros să fac această călătorie împreună cu dumneavoastră și vă rog să vă dați libertatea de a nu vă găsi locul.
Paco Alfonsín