2h 45' cu o pauză (1h45' și 45')
Haig Acterian surprinde esenta scrierii lui Shakespeare, caracterizand-o drept "o comedie cu episoade tragice". O retin fiindca mi se pare ca se potriveste perfect spectacolului montat de Tompa Gabor pe scena Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca. (…) Au facut-o, de altminteri, intr-un admirabil spirit de echipa pe durata intregii reprezentatii. Care este, indubitabil, o izbanda. Una mare.
Se spune că “evreii conduc lumea”. Posibil. Dar cu preţul câtor umilinţe… Acolo sus, în lift, deasupra tuturor, personajul e singur. E o lume în care cu greu ne mai găsim locul, oricine-am fi, de unde am veni. O lume în care suntem singuri, oricât am socializa virtual sau în cluburi underground. O lume a negoţului.
Personajele sunt animate de interese, sentimentele trec pe planul al doilea. Şi totuşi, ele vor duce la tragedie, deoarece cu sentimentele nu se pot face compromisuri.
Neguţătorul din Veneţia este un spectacol cutremurător, datorită jocului actoricesc precis şi autentic. Interpretări superbe într-un spectacol extrem de palpitant, modern şi tulburător. Toţi actorii merită cuvinte de laudă speciale.
Spectacolul nu ia poziţie, el doar formulează o serie de întrebări legate de credinţă şi necredinţă, răzbunare şi iertare, iubire şi ură. Până unde poate duce lipsa totală a iubirii pentru aproapele tău, lipsa iertării? Unde poate duce excluderea, ura faţă de diversitate?
Premiul UNITER pentru cel mai bun regizor pentru Gábor Tompa (2019).
Data premierei: 28 septembrie 2018
Neguţătorul din Veneţia este o comedie despre lupta senină dintre Cămătărie și Prietenie, Răzbunare și Iertare, Disarmonie și Armonie. (...) Poveste, comedie întunecată, pildă morală sau comedia dell'arte? Materia primă a fost colectată în mod inconștient în persoana lui Shakespeare, doar maestrul de scenă care îmbină situaţii este conștient. Însă, meseriaşul este, totodată, poet, iar materia primă vrăjită reflectă deplinătatea vieții, chiar şi atunci când nu doreşte să o luăm prea în serios.
László Cs. Szabó:
Velencei uzsora, belmonti muzsika/Cămătărie veneţiană, muzică din Belmont
Spectacolul se desfăşoară într-o lume rece, cu tehnologie modernă, unde, în contrast, pasiunile sunt enorme. Pasiuni care înseamnă, în primul rând, narcisism şi egoism. În același timp, aceste personaje sunt, de asemenea, prizonieri ai unor situaţii.
Aici nimeni nu alege să renunţe la tot, sau să spună ca nu este interesat de bani. Toți acționează în conformitate cu propriul interes, totul fiind manipulat de către o reţea complexă de interese și alianțe. Desigur, fiecare personaj are emoţii puternice, sincere, are parte de sex, iubire, erotism. Dar personajele nu decid în funcţie de asta. Ei cred doar temporar că aceste lucruri sunt mai importante. Egoismul și interesul propriu intervin în toate deciziile luate. Dacă reflectăm asupra acestei idei, putem crea un teatru de o cruzime teribilă. Desigur, cu elemente proprii comediei, cu situații comice, dar în esenţă o goană lacomă, plină de cruzime, după „nemurire”, supravieţuire sau fericire.
Gábor Tompa
Caiet de sală