Béla Bartók: 44 de duete pentru două viori

Say the Song


Sala Studio
1h 15 fără pauză

Interpretat de:

Annelie Gahl
Sascha Bota

Piros alma leesett a sárba,
(Un măr roșu a căzut în noroi,)
Piros alma leesett a sárba,
(Cel care îl ridică nu va regreta,)
Piros alma leesett a sárba,
(Cel care îl ridică nu va regreta,)
Én felveszem, kimosom a sárból,
(Îl ridic și îl spăl de noroi,)
Elbúcsúzom a régi babámtól,
(Îmi iau rămas bun de la vechea mea iubire,)
Elbúcsúzom a régi babámtól.
(Îmi iau rămas bun de la vechea mea iubire.)

 
Acestea au fost versurile auzite de Bartók Béla în 1910, cântate de doica maghiaro-română Lidi Dósa din Chibed, Transilvania. Această scurtă experiență l-a marcat pe Bartók, declanșând o realizare crucială: un izvor nesecat de comori muzicale se afla ascuns în interiorul Transilvaniei, încă neexplorat și în mare parte necunoscut lumii.

Neobosita muncă etnomuzicologică a lui Bartók ne-a oferit o colecție de peste 10 000 de cântece, dintre care multe au fost cântate cu reținere de către țărani pentru a fi înregistrate de acul fonografului său. Aceștia nu numai că vedeau aparatul ca fiind unul monstruos, dar aveau nevoie și de încurajări pentru a cânta – de aici și rugămintea insistentă a lui Bartók: „Zi cântecul!”.

Suntem încântați să prezentăm programul unui concert captivant care evidențiază natura revoluționară a celor 44 de duete pentru două viori ale lui Bartók Béla. Această lucrare nu numai că redefinește repertoriul pentru vioară, dar și celebrează esența vie a muzicii populare. Concertul nostru vă propune o experiență captivantă, împletind interpretarea live cu bogate elemente vizuale și auditive. Duetele vor fi interpretate pe corzi de maț, ceea ce le va aduce un sunet autentic, neaoș, care pune în valoare originile populare ale muzicii lui Bartók.

Concertul prezintă doi violiniști talentați care interpretează cele 44 de duete ale lui Bartók pe corzi de maț, subliniind calitatea retorică și expresivă a sunetului. Abordarea inovatoare a lui Bartók a îmbinat tehnicile de compoziție clasică cu sunetele brute și autentice ale muzicii populare est-europene. Culegerile sale rămân o mărturie profundă a acestor bogate tradiții muzicale. Interpretarea acestor duete pe corzi de maț permite o interpretare mai nuanțată și mai evocatoare a pieselor, rezonând profund cu rădăcinile populare pe care Bartók a căutat cu atâta pasiune să le surprindă.

Spectacolul va fi îmbogățit de o secvență video care completează structura în patru părți a celor 44 de duete ale lui Bartók. Videoclipuri istorice, fragmente din înregistrările de teren ale lui Bartók și fotografii făcute chiar de compozitor vor fi împletite într-o estetică vizuală onirică. Aceste elemente vor apărea și vor dispărea, evocând amintirea, reverberația și o legătură vibrantă cu cântecele pe care le „spunem” – un tribut adus frumuseții atemporale a muzicii populare.

ANNELIE GAHL

Annelie Gahl a obținut renume internațional pentru înregistrările sale solo, care îmbină repertoriul clasic și baroc cu lucrări contemporane pentru vioară solo. Revista The Strad a lăudat debutul ei ca fiind „încurajator și incitant”, în timp ce Salzburger Nachrichten a descris concertele sale ca reprezentând „arta violonistică splendid concentrată”. Revista Ronde a numit albumul său Melodies and Harmonies, care a câștigat Premiul Pasticcio al Austrian Broadcasting Company, „probabil cea mai frumoasă înregistrare Cage din ultimii ani”.

Gahl este laureată a Premiului Anton Bruckner și a Premiului Paula Boleszny. În calitate de solistă, a cucerit admirația publicului larg pentru premierele austriece ale Concertului pentru vioară de Armanda Maier Röntgen (1875) și Concertului pentru vioară și corn de Ethel Smyth (1928). De asemenea, a interpretat un repertoriu variat, de la Vivaldi și Beethoven la Steve Reich, alături de ansambluri precum Camerata Salzburg și Kammerphilharmonie Salzburg, în locații precum Salzburg, Linz și Wiener Musikverein.

Angajamentul său profund față de muzica contemporană stă la baza activității sale dinamice și versatile. Invitată în mod regulat la Klangforum Viena, Gahl combină adesea muzica cu dansul, literatura și arta vizuală în programele sale solo pline de creativitate, ceea ce i-a adus participarea la numeroase festivaluri internaționale.

Pe lângă activitatea sa regulată cu Camerata Salzburg și Concentus Musicus, Gahl a fost invitată să activeze ca prim concertmaestru al Wiener Akademie și RSO Wien. Ca muziciană de cameră pasionată, a colaborat cu artiști renumiți precum Benjamin Schmid, Ivry Gitlis, Valentin Erben, Lukas și Veronika Hagen și Michael Kofler.

Recunoscătoare profesorilor săi Paul Roczek, Ernst Kovacic și Shmuel Ashkenasi, și având ocazia de a lucra îndeaproape cu Sándor Végh și Nikolaus Harnoncourt, activitatea didactică a devenit un element important al carierei sale. Gahl deține o catedră de vioară la Universität Mozarteum și susține în mod regulat cursuri de măiestrie și cursuri de muzică de cameră în Austria, Israel, Grecia, Germania, Moscova și China.


SASCHA BOTA

Recent invitat în ansamblul Oculi și alăturându-se corpului profesoral al Trinity Laban în septembrie 2022, Sascha a devenit rapid unul dintre cei mai căutați violiști din Londra. Încă de la relocarea în Marea Britanie în 2017, a fost foarte solicitat ca solist, muzician de cameră și invitat principal în orchestre simfonice și de cameră. În 2018, Sascha s-a alăturat Cvartetului de coarde Navarra, iar în 2021, a devenit unul dintre șefii de partidă violă din cadrul Britten Sinfonia.

În primăvara anului 2022, Sascha a cântat ca solist în locuri importante precum Musikverein din Viena, Concertgebouw din Amsterdam, Prinzregententheater din München și Konzerthaus Berlin, alături de Antoine Tamestit și Akademie für Alte Musik Berlin. Ca muzician de cameră, Sascha a contribuit la lansarea de către casa de discuri Naxos a integralei muzicii de cameră pentru coarde a lui Edward Gregson și a cântat la nivel internațional cu Cvartetul Navarra. De asemenea, a fost invitat în calitate de solist invitat al London Philharmonic Orchestra și Orchestra of the Age of Enlightenment. Printre proiectele sale viitoare se numără lansarea integralei trio-urilor lui Schubert pe corzi de maț, un programde turnee intens alături de cvartetul său, un recital la Wigmore Hall și numeroase spectacole cu Britten Sinfonia.

Sascha a cântat în calitate de solist cu Aurora Orchestra, London Mozart Players, Academy of Ancient Music, English Chamber Orchestra, Philharmonia Orchestra și Orchestra de Cameră Română, un proiect foarte drag lui. El colaborează frecvent cu muzicieni de cameră renumiți, cum ar fi Anthony Marwood, Jonathan Stone, Katya Apekisheva, Adam Walker, Richard Lester, Guy Johnston și Tim Posner, și a participat la festivaluri prestigioase, inclusiv Aldeburgh, Peasmarsh și West Wicklow. De asemenea, Sascha a fost director artistic al Festivalului de muzică de cameră Weesp de lângă Amsterdam în ultimii nouă ani, organizând programe eclectice cu invitați precum Adam Walker, Annelien Van Wauwe și Matt Hunt.

Printre influențele puternice asupra dezvoltării muzicale a lui Sascha se numără violonistul Rainer Schmidt din Cvartetul Hagen și compozitorul György Kurtág. Ulterior, a cântat alături de muzicieni de renume precum Thomas Zehetmair, Benjamin Schmid, Leonidas Kavakos și membri ai Cvartetului Hagen. În calitate de fost membru al Cvartetului Mozart din Salzburg, a efectuat un turneu european interpretând integrala cvartetelor de coarde ale lui Mozart.

Sascha a cântat adesea ca solist cu Filarmonica Banatul din România, cel mai recent în Concertstück a lui Enescu, într-un aranjament unic pentru orchestră simfonică. În stagiunea următoare, el va prezenta în premieră absolută o lucrare compusă pentru violă și orchestră a compozitorului român Sabin Păutza. Printre concertele sale solo din trecut se numără apariții cu Australian Chamber Orchestra, Zurich Chamber Orchestra și altele, în săli precum Auditorio Nacional din Madrid, Tonhalle din Zurich, Kunst- und Kongresshaus din Lucerna, Sydney Opera House și Melbourne Recital Centre.

În 2007, Sascha a câștigat audiția pentru șef partidă violă a Orchestrei de Cameră din Zurich. Înainte de aceasta, el a fost membru al Camerata Salzburg (2006-2012), lucrând îndeaproape cu Roger Norrington și Leonidas Kavakos. Ulterior, Sascha s-a alăturat Orchestrei de Cameră Australiene, unde a fost unul dintre șefii de partidă violă din 2012 până în 2015 și șef de partidă violă interimar din 2015 până în 2017. În perioada petrecută alături de ACO, el a jucat un rol important în elaborarea programelor de muzică de cameră și a inițiativelor educaționale. De asemenea, a cântat pe o violă Gio Paolo Maggini rară din 1610, împrumutată de orchestră, timp de doi ani înainte de a se reloca în Marea Britanie.

Sascha cântă în mod regulat cu ansambluri care căntă cu corzi de maț, fiind unul dintre șefii de partidă violă al Orchestre Révolutionnaire et Romantique, Le Poème Harmonique și Academy for Ancient Music Berlin. A lucrat cu dirijori precum John Eliot Gardiner, Louis Langrée, Sir Roger Norrington, Philippe Herreweghe și René Jacobs și este membru fondator al Schubert String Trio London.

Dincolo de muzica clasică, Sascha este dedicat jazzului și altor forme de improvizație. El cântă frecvent cu tatăl său, basistul Johnny Bota, precum și cu chitaristul James Kitchman și pianistul Bruno Heinen. Sascha a apărut la festivaluri de jazz din întreaga Europă, inclusiv la EFG London Jazz Festival cu J. Kitchman Quartet. Ca parte a ACO Underground, el a împărțit scena cu poeta Marcie O'Neal, violoncelistul Giovanni Sollima și compozitorul Jonny Greenwood. Sascha cântă la o violă M. Albani din 1639, fabricată în Bolzano, la un instrument baroc Pawlikowski și la o violă electrică cu 5 corzi NS Design cu mai multe pedale.