Regizorul, împreună cu dramaturgii Miklós H. Vecsei și Nikolett Németh și actorii companiei maghiare din Cluj, au creat un spectacol complet original, al cărui text și replici se bazează în principal pe amintirile consemnate în jurnalul rămas în urmă al lui Janovics. Aceasta este a treia montare a lui Attila Vidnyánszky Jr. în cadrul companiei maghiare clujene: după Romeo și Julieta, precum și spectacolul Tinerii barbari, inspirat din viețile lui Béla Bartók și Zoltán Kodály, care se află încă în repertoriu - el uimește o parte a publicului care nu se teme de producții proaspete, uneori haotice, dar totuși coerente, care nu sunt lipsite de soluții care sparg canonul formei.
Echipa pune în scenă un spectacol memorabil nu numai prin temele sale, ci și prin originalitatea sa în ansamblu, prin jocul excelent al actorilor, prin imaginile izbitoare, prin coregrafie și muzică. Merită amintit unul dintre multele momente frumoase, atunci când unchiul Méry, pompierul teatrului (interpretat de József Bíró, un actor excelent), arată publicului o fotografie, făcută probabil în 1920, în care membrii trupei maghiare din Cluj se uită în cameră cu Janovics: pe marginea imaginii se află un text în limba română: „Opera din Cluj, 1919”.
Judit Kiss: Janovics, azaz egy feledésbe merülő kolozsvári magyar történet színpadi feltámasztása [Janovics, sau învierea teatrală a unei povești maghiare clujene uitate], Kronika online
Nu mă așteptam la un spectacol așa de puternic, la care te gîndești multă vreme după ce s-a terminat. Știam cine a fost Janovics Jenő, mai ales despre rolul său în cinematografie și că, indirect, lui îi datorăm Casablanca lui Michael Curtiz (da, Kertész, pentru exactitate). Cît despre rolul lui în teatru, nu i-l pune nimeni la îndoială. A fost primul care a inovat prin utilizarea proiecțiilor filmate atunci cînd a regizat textul lui Madách, Tragedia omului. Poate că e pompos spus că și-a pus viața în slujba artei și a teatrului, dar practic vorbind cam asta a făcut, dacă ne gîndim că și-a folosit averea în scopuri artistice. Nu era ardelean, dar ca să-și asume destinul maghiar s-a declarat ardelean (într-o scrisoare din 1933 către Asociația teatrală). Se spun toate astea în spectacolul de la Teatrul Maghiar din Cluj.
Anca Mureșan: Action aaand cut! Janovics și oglinzile istoriei, liternet.ro, octombrie 2024
Spectacolul lui Vidnyánszky Attila Jr. nu se vrea și nu este unul biografic în înțelesul clasic al termenului. Și nici un teatru document, cum ar părea la prima vedere. Regizorul își rezervă libertatea de a se juca, inteligent și inspirat, cu amândouă aceste structuri pentru a le părăsi imediat nonșalant. Părăsește și firul stric biografic pentru a crea o lume de semne amprentate imagistic și narativ, o lume apusă, focusată pe două module principate, care sunt distribuite în cele două părți ale spectacolului de trei ore: începuturile cinematografiei la Cluj și ultimul spectacol cu Hamlet din 30 septembrie 1919.
Adrian Țion: Energiile spectacolului-colaj, liternet.ro, noiembrie 2024
Varietatea aiuritoare de mijloace artistice propusă de Vidnyánszky jr. include actoria în felurite chei și provenind din multiple curente de practică și gândire, muzica a tot și toate prezentă și cuprinzătoare (partea originală îi aparțină lui Dávid Mester) și o calitate a expresiei corporale și gestuale de 5 stele și jumătate (coregrafia: István Berecz). Ce și cum se spune, cântă și dansează (și) în Janovics e marele omagiu adus oamenilor și vremurilor evocate.
Mihai Brezeanu: Moștenirea lui Janovics pentru Cluj, liternet.ro, iunie 2025
Data premierei: 25 septembrie 2024
Consider spectacolul Janovics ca pe un experiment, deoarece va începe acolo unde s-a terminat Tinerii barbari. Precum a doua parte a unei serii, o verigă sau mai degrabă o confluență. Asemenea Tinerilor barbari, nici Janovics nu este un spectacol biografic, el încercând să se îndepărteze cât mai mult posibil de cadrul teatral, dar spre deosebire de Tinerii barbari, în acest caz scopul nostru a fost să povestim cea mai semnificativă perioadă din viața protagonistului, sub o „nouă formă”, à la Janovics.
Attila Vidnyánszky jr. – regizorul spectacolului
Caiet de sală