Mihály
Balázs Bodolai
Erzsi
Anikó Pethő
János Szepetneki
Lóránd Váta
Éva Ulpius
Zsuzsa Tőtszegi
Ervin, Pater Severinus
Ervin Szűcs
Zoltán Pataki
Gábor Viola
Dr. Ellesley
Áron Dimény
Vanina
Csilla Albert
Persan
Tamás Kiss
Tatăl lui Mihály
Miklós Bács
regia
Botond Nagy
scenografia
Irina Moscu
LED & video design
András Rancz
dramaturgia
Ágnes Kali
muzica
Csaba Boros
light design
Cristian Niculescu, Groza Romeo
asistent de regie
Emőke Veres
director producţie
Tibor Tenkei
LED-sculpture
Botond Bardócz, Péter Buksa, Mihály Fábián, Romeo Groza, Levente Kerekes, Dávid Kiss, Sándor Maier
regia tehnică
Enikő Albert
Viața noastră e o foaie de matematică. Acolo se dau luptele noastre pentru dragoste, moarte, putere. Încercăm să trecem de pe un pătrat pe altul, dansăm, cădem în genunchi, trasăm diagonale imposibile, suntem exasperați. Luminile emise de barele căzând perpendicular pe această coală de matematică unde ne jucăm viața și nemurirea ne orbesc, ajungem să facem gesturi necugetate, suntem escroci, ne mințim pe noi înșine, îi mințim și pe ceilalți, firește, ne aruncăm în trecut, clepsidra zace în dreptul unei uși pentru cei trecuți în neființă din Gubbio, trecutul ne aruncă într-un prezent care nu vrea decât să se aneantizeze. Bem o cupă de vin așteptând un tren, apoi sărim din tren, de groază că am ajunge la destinația stabilită.
Ana Ionesei: Călător sub clar de lună: Elucubrațiile lunaticului, bookhub.ro, 10 ianuarie 2022
Este o decizie importantă în ceea ce privește spectacolul faptul că personajul lui Erzsi este pus aproape la fel de mult în valoare ca și cel al lui Mihály: de fapt, cei doi împreună, cu mizele lor reale, pot pune în valoare căutarea care este subiectul central al romanului. Erzsi, interpretată de Anikó Pethő, se deschide în timpul spectacolului: se desprinde de conformism în gesturi și în felul în care se îmbracă. Ceea ce face ea spre finalul spectacolului este o decizie reală, chiar dacă implică resemnare. Alți oameni iau decizii pentru Mihály - soarta abstractă însăși, motiv pentru care numeroasele scene ritualizate din piesă sunt atât de importante - și anumite capitole din viața lui sunt rezolvate și închise, însă, la sfârșitul piesei, la fel ca la sfârșitul romanului, o cale de scăpare îngustă rămâne deschisă pentru el. Michael nu se va maturiza niciodată, spune piesa, el este un Peter Pan adolescent.
Imre József Balázs: Örvényregény a színpadon [Un roman furtonos pe scenă], jatekter.ro, 12 ianuarie 2022
Și astfel, într-o lume dominată de confuzie, de frică, de știri false și contradictorii, de bâlbe instituționale și corupție, de pandemie și vești de războaie, spectacolul lui Botond Nagy ne arată o lumină. Trebuie să alegem viața. Trebuie să trăim. Și astfel, într-o lume dominată de confuzie, de frică, de știri false și contradictorii, de bâlbe instituționale și corupție, de pandemie și vești de războaie, spectacolul lui Botond Nagy ne arată o lumină. Trebuie să alegem viața. Trebuie să trăim.
Traian Toduț: Călători în lumină - Utas és holdvilág / Călător sub clar de lună, liternet, ianuarie 2022
Scenele lui Erzsi au fost pline de dinamism - traseul ei fiind mult mai orientat spre acțiune decât cel al lui Mihály. Ea a devenit un personaj foarte simpatic și nuanțat, care își dorește cu disperare să se conecteze cu oamenii din jurul ei, dar continuă să fie într-o companie (masculină) nepotrivită. Mihály și Erzsi sunt două fețe ale aceleiași monede: unul dintre ei trăiește în întregime într-o lume a viselor, contemplând, rememorând, în timp ce celălalt își descoperă propriile dorințe fizice, încercând să se descurce în cadrul acestei realități. Minte și corp - dacă oricare dintre ele ar fi fost lăsate pe dinafară, formula nu ar fi fost completă.
Borbála Keresztesi – Réka Fazakas: A led-ketrec, a perzsa és a klasszikus [Cuşca-LED, persanul şi clasicul], szinhaz.net; 3 februarie 2022
Drumul inițiatic, al tăcerii și al cunoașterii de noapte se intersectează cu amintirile, cu dezamăgirile și cu dezvăluirile traumatizante, între care cea mai dureroasă este iubirea nemărturisită, neîmplinită pentru Éva Ulpius (Tőtszegi Zsuzsa). Mihály, atins de angoase, recunoaște învins, din perspectiva unei victime: "e mult mai ușor și mai natural să mori decât să rămâi în viață". Această tristețe, resimțită după despărțirea de prietenul Tamás, "un prinț destinat morții", marchează profund sufletul bolnav al eroului. Dar tentația suicidară nu i se potrivește, cu toate că prezicătoarea Vania (Albert Csilla) îl citește cu precizie: "Signore e un suflet foarte bun, dar nu-i pentru lumea asta".
Adrian Țion: Nostalgia tinereții veșnice, Făclia / liternet.ro, aprilie 2022
Dar cel mai mare beneficiu al reținerii este că jocul actoricesc din cadrul producției este cel care dă viață piesei. Actorii profită de acest spațiu care se eliberează și joacă foarte bine. Punctul central al întregului spectacol este practic portretul conturat de Balázs Bodolai - Mihály este genul de protagonist care interpretează existența dintr-o subiectivitate totală, iar această interpretare a existenței pare întotdeauna mai valabilă și mai autentică pentru public decât o însușire obiectivată a așa-zisei realități. Ne putem identifica mai ușor cu această personalitate "slabă" care admite și recunoaște durerea existenței care se confruntă cu absurdul.
Botond Ficher: O călătorie reţinută, undeva spre interior, Helikon 2022
Data premierei: 08 ianuarie 2022
Datorită efectelor vizuale și sonore puternice vizionarea spectacolului nu este recomandată femeilor gravide, bolnavilor de epilepsie și spectatorilor cu stimulatoare cardiace!
„Se întâmplă ca uneori să devenim aproape febrili de sentimentul nostalgiei. Poate la sfârșitul câte unui ciclu. Oameni foarte apropiați nouă mor; trotuarele vechi, familiare, pe care am alergat în copilărie, primesc un nou strat de asfalt. Nu știu cum să exprim în cuvinte lupta pe care o duc împotriva trecerii în neființă. Nici măcar nu am curajul să iubesc moartea. Deși, cumva, cu toții o așteptăm. Cu toții ne-am imaginat cum și când se va întâmpla și, mai ales, cine va fi prezent la înmormântare. Dacă vom avea posibilitatea după moarte să ne reîntâlnim cu cei care au plecat înaintea noastră și ne lipsesc atât de mult.
Cu toții sperăm că într-o bună zi vom afla răspunsul la această întrebare. Până atunci, dormim cu amintirile noastre, luăm micul dejun cu ele și cu libertatea dată de gândul că în trecut, în amintirea noastră, totul este posibil.
Ce este nostalgia, nu știu. Tot ce știu este că este un sentiment minunat. Un spațiu gol pe care îl privesc îndelung, zâmbind, din cauza căruia încep să plâng sau privesc uimit ca pe o păpușă imaginară. Când montez un spectacol, îl fac neapărat despre ceva ce am lăsat deja în trecut, cel puțin pentru perioada cât regizez. „Cartea, indiferent despre ce volum ar fi vorba, ar trebui să transmită un sentiment de ușurare, ceea ce ne amintește că lucrarea nu a fost niciodată un dat natural, ci o nevoie și un dar” – ar spune Esterházy.
În 2016, în timpul unei veri fierbinți în Baia Mare, într-o cameră veche de bibliotecă care amintea de casa Ulpius, am citit pentru prima dată Călător sub clar de lună de Antal Szerb. Din același loc, ulterior am fost constrâns să șterpelesc Faustul lui Goethe. De patru ani aștept să încep această călătorie și sper că pentru toți participanții va reprezenta o ocazie să înceapă propriile călătorii lăuntrice spre locul unde sunt concepute visele, unde totul este posibil și speranța încă există.
Se va întâmpla o singură dată. Mă tem că ceva se va schimba în mine după acel moment, care ne va împinge foarte aproape de ceea ce Mihály, personajul principal, numește conformism.
Îmi doresc ca acest spectacol să fie o reverență față de toți cei care au murit sau au căzut în lupta pentru cucerirea propriului trecut. „Ce este tinerețea? Un vis. Ce este dragostea? Conținutul acestui vis” – spune Kierkegaard. Timpul trece și ne întrebăm ce se întâmplă cu inimile noastre? Pe parcursul pregătirilor pentru spectacol, am avut drept tovarăș de călătorie o fotografie cu oameni despre care azi nu mai știu nimic, dar împreună cu care cândva obișnuiam să sărbătoresc multe zile de naștere. Prietenii mei din fața blocului.
Vreau să le dedic repetițiile și ceea ce va rezulta din ele lor, bunicului meu și momentelor petrecute împreună. Acele clipe care îmi amintesc de gustul sucului de la dozator, de Terenul Mare. Toate amintirile pe care le caut și le regăsesc din ce în ce mai puțin azi, dar care îmi oferă singurul refugiu atunci când mă tem, când gândul morții se apropie prea tare, când îmi este greu să strâng la piept haosul lumii și al maturității."
Botond Nagy, regizorul spectacolului
Caiet de sală