Csilla Albert
Áron Dimény
Andrea Kali
Melinda Kántor
Csaba Marosán
Rudolf Molnár
Júlia Laczó
Gizella Kicsid
Ágnes Szucher
Dorottya Balogh / Tímea Jerovszky
regia
Márta Vargyas
dramaturgia
Réka Biró, Katalin Deák
asistent de dramaturgie
Tímea Éva Bogya, Emese György, Csenge Sorbán, Hanga Szabó, Kincső Veres, studenți la teatrologie
colaborator
Ilona Deme, Ágnes Dávid Kacsó, psihologi
manager proiect
Nóra Balázs
corepetitor
Bence Mányoki-Kántor
regia tehnică
Pál Böjthe
Acesta este un spectacol, despre care cu greu se poate scrie o critică în toată regula.
Este un spectacol care nu poate fi vizionat fără critică şi nu se poate bifa cu un gest simplu.
Este un spectacol în care pauza te face să răsufli uşurat.
Un spectacol în care constaţi cu un oftat că el continuă şi în timpul pauzei.
Este un spectacol după care nu îţi vine să te duci acasă la mama.
Un spectacol după care nu îţi vine să te duci acasă la mama şi să nu-i vorbeşti.
Reformulez: acesta este un spectacol, după care îţi vine să te duci acasă la copilul tău, la tatăl tău, la mama ta şi să vorbeşti… dacă nu cu ei, măcar să le vorbeşti.
Homemade – o poveste cumplită şi totuşi minunată (după definiţia genului literar formulat în mod subiectiv de regizoarea Márta Vargyas), interpretată de participanţii proiectului «Părinţii». În loc de o piesă artistică sau populară well-made, teatrul maghiar de piatră din Cluj, adică trupa multicoloră care joacă în culorile teatrului, ne oferă acum o piesă home-made.
Pe imaginile care promovează spectacolul, actori ai teatrului, un regizor independent, scriitori-dramaturgi (cărora le aparţine şi ideea spectacolului) mai mult sau mai puţin liber profesionişti, studenţi actori şi teatrologi se adună într-o echipă creatoare zâmbitoare şi ne povestesc – înainte şi după spectacol, cu o sclipire de invidiat în privirea lor – că spectacolul este rezultatul, sau mai bine zis una din etapele unui proces de elaborare, ale unei introspecţii râzând-plângânde.
Pe afişul spectacolului numele regizorului apare ca autorul piesei, conform rutinei generaţiilor anterioare, totuşi realizarea producţiei se datorează în aceeaşi măsură – pe lângă echipa care a conceput şi a visat spectacolul – şi unei companii mult mai numeroase: psihologii, sociologii şi asistenţii sociali care au ajutat în desfăşurarea interviurilor şi, alături de ei, cei peste şaptezeci de interlocutori care au asigurat «materia primă din realitatea cotidiană». Spectacolul îşi propune să devină ceva mai mult decât o producţie teatrală prezentată unui public învăluit în întunericul impersonal al sălii de spectacole.
Încerc să-mi exprim toate impresiile într-o singură comparaţie ambiţioasă: parcă instituţia familiei monogame ar fi fost lovită de un proiectil chiar înaintea începerii spectacolului, iar noi am urmări scenele ca şi schijele acestui proiectil împrăştiate peste tot. Uneori spectacolul ni se pare un concert spontan, alteori un canon scris pentru mai multe generaţii, un coşmar sau un thriller mut despre violenţa în familie, un monolog al unui copil-spiriduş îmbătrânit sau un exerciţiu de improvizaţie surprinzător de nimerit, alteori un joc interactiv ce se desfăşoară rapid – de fiecare dată ne lasă cu o impresie diferită ...”
Artişti formidabili, capabili de o prezenţă intensă pe scenă, şi-au asumat interpretarea schiţelor care, puse laolaltă, ne arată o imagine dramatică despre familia tradiţională şi oferă delectare prin artă spectatorilor, care sunt literalmente participanţi la spectacol.
Homemade este o realizare cu adevărat colectivă (aparţine genului devised theatre), nu putem şti cu exactitate până unde se întind instrucţiunile regizorului, experienţa preliminară a actorilor, liniile stilistice trasate de dramaturgi în text, sau posibilităţile de formulare deduse din datele adunate. Rezultatul final este o ţesătură care se descoase doar rareori, ne lasă foarte puţine momente pentru a respira, pentru a reflecta, uneori ne face să râdem, uneori ne chinuieşte puţin, dar nu ne dă frâu liber nicio clipă. Rămânem tot timpul implicaţi, poate în pauză mai ieşim să fumăm o ţigară, însă la începutul actului al doilea devenim şi mai implicaţi, într-adevăr, nu ne putem descătuşa până când ni se serveşte mâncarea de morcovi.
- Festivalul HolnapUtán (Poimâine), Oradea, 2017
- Festivalul dráMA, Odorheiu Secuiesc, 2017
- Fest(in) pe Bulevard, Teatrul Nottara, București, 2017
- Colocviul Teatrelor Minorităților Naționale, Gheorgheni, 2017
- Festivalul de Teatru "Erdélyi Hét", Gyula, 2019
Data premierei: 05 noiembrie 2016
Partener de proiect:
Finanțatori:
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
„Părinți”’ este un proces de creație și o cercetare sociologică despre situația familiilor, axat în special pe participanții din cadrul proiectului.
Obiective: crearea unei echipe de cercetare pasionată de această temă; implicarea specialiștilor din domeniu; implicarea unui regizor, a unui dramaturg, și a mai multor actori, care vor formula întrebările centrale pentru realizarea unui spectacolul de teatru.
În prima etapă a proiectului au avut loc 70 de interviuri, despre relația părinte-copil, cu tineri între 12-19 ani și cu diverși părinți. Întrebările au fost redactate împreună cu psihologi, sociologi și asistenți sociali.
Repetițiile au început în luna iunie, iar în luna august a fost organizat un workshop susținut de regizorul András Urbán din Subotica, Serbia. Inovația acestui proiect constă în faptul că fiecare participant își poate însuși mai multe roluri; cu toții suntem actori, scriem texte, venim cu idei noi, reflectăm și punem întrebări.
Scopul nostru este descoperirea unor probleme existente în familii, relațiile inter-familiare și punerea lor în contextul artei contemporane. Sperăm că acest eveniment va contribui la conștientizarea unor probleme ale comunității, inițierea unui dialog și căutarea posibilelor soluții.
Caiet de sală