Krapp
Malin Krastev
Gura
Neda Spasova
Voce (înregistrare)
Stanislav Ganchev
regia
Ivan Dobchev
decorul
Nikola Toromanov
costumele
Suzi Radichkova
muzica
Asen Avramov
În acest spectacol, Ivan Dobchev face o compilație a piesei într-un act Ultima bandă a lui Krapp din 1958 și a monologului dramatic Nu eu, scris în 1972. Ce au în comun cele două titluri este întunericul și raza de lumină pe care nimeni nu le observă de fapt. Bărbatul este Krapp, femeia este Nu eu. Ambii sunt pedepsiți de Dumnezeu, fiecare în felul său. Amândoi aduc cu ei plăcerea perversă a suferinței și a durerii. Amândoi sunt o voce în tăcerea fantomelor (ne)existente, născute din neant.
Daniel Dimitrov: Малиновата долина на Добчев [Valea de zmeură a lui Dobchev], btvnovinite.bg
Eroul se întoarce la jurnalele tinereții sale, pe care le-a ținut meticulos, înregistrându-și (in)experiențele pe bandă. Ele sunt o veritabilă cronică a unei vieți nemaivăzute, a nimicurilor care nu se întâmplă, a energiei care s-a scurs în canalul zilelor, a comunicării salvate. Krapp (tradus din engleză prin gunoi, deșeu) își critică tinerețea ca fiind „stupidă”; paradoxul este că bătrânețea sa nu pare diferită: aceleași plângeri, aceleași priviri în fiziologie, singurătate și disperare generală.
Irina Gigova: Малин Кръстев прослушва записите на Крап в "Сфумато" [Malin Krastev ascultă înregistrările lui Krapp în „Sfumato"] , segabg.com
Nu există nimic mai grotesc decât adversitatea.
Nimic nu este mai real decât Tu însuți.
Nimic nu este mai substanțial decât nesubstanțialul.
NU SUNTEM ÎN EXIL, SUNTEM ÎNTR-O MISIUNE!
Prin CUVINTE el ajunsese la limita a ceva ce se întindea spre Nimic. Ei bine, a ajuns în sfârșit la acea limită. Să pui CUVÂNTUL în Moarte sau Moartea în CUVÂNT – El știe deja cum este. DOAR EL... Totul începe în primele rânduri din Molloy, când un pânditor, probabil chiar Molloy, care povestește la persoana întâi, ascuns la înălțime în spatele unei stânci, observă doi oameni care se întâlnesc la ieșirea din oraș. O imagine de neuitat. Ieșiți de nicăieri, mergând undeva cu mersul lor clovn, cei doi pietoni ai lui Beckett se simt urmăriți, ca Vladimir, ca Winnie și Krapp, ca GURA aia nebună din Nu eu, și ca toți ceilalți. E ceva de văzut și de spus, prost văzut, prost spus. SĂ VEZI CE SE VEDE, SĂ TE UIȚI OCHI ÎN OCHI. A SPUNE CE SE SPUNE, CUVÂNT ÎN CUVÂNT; în ziua în care scriitorul își dă seama că trebuie să înainteze ferm în direcția – RĂU VĂZUT, RĂU SPUS – se naște Proust al nostru, Joyce al nostru, Céline al nostru din a doua jumătate a secolului. Dar și Dante al nostru, Pascal al nostru, Shakespeare al nostru.
Alfred Simon: Beckett
Aș dori să dedic această imixtiune a mea în Beckett memoriei a doi prieteni dragi mie, Krikor Azaryan și Naum Shopov, care, în amurgul așa-numitului „realism socialist matur”, îndrăzniseră să pună în scenă Ultima bandă. Un spectacol de neuitat! Nu am cuvinte pentru a descrie efectul pe care l-a avut asupra întregii noastre gândiri teatrale din acea vreme. Îmi doresc foarte mult ca piesa noastră să producă același efect asupra stării actuale a teatrului nostru.
Ivan Dobchev