Lansare de carte Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”

MARI REGIZORI AI LUMII: Lee Strasberg, Declan Donnellan, Thomas Ostermeier, Romeo Castellucci

16 noiembrie 2024

Foaier etaj

12.30


Lee Strasberg
Visul unei pasiuni. Dezvoltarea Metodei

Traducerea în limba română de Adrian Buz
Anul apariţiei: 2024

Volumul Visul unei pasiuni. Dezvoltarea Metodei explică, sub aparența unui volum de memorii, celebra Metodă – instrumentul cel mai faimos de rafinare a artei scenice în ultimul secol. Lee Strasberg preia de la emeritul actor rus Constantin Stanislavski sistemul său de pregătire al actorului, extinzându-l și găsindu-i suporturi psihologice care facilitează și îmbunătățesc performanța actoricească. Deși nu e lipsită de critici, Metoda a fost și continuă să fie cea mai productivă rețetă de transformare a vocației de actor în profesie și în artă.

O carte obligatorie pentru tinerii actori – dar și pentru cei bătrâni, dacă vine vorba.” – Paul Newman
O explorare a procesului creativ care îi răsplătește pe cei interesați de natura inspirației.” – Library Journal
Cartea sursă definitivă despre actorie.” – Los Angeles Times

Lee Strasberg (1901-1982) se naște la început de secol, în Budzanów, Galicia, parte a imperiului Austro-Ungar, într-o familie de evrei. În 1909 emigrează împreună cu familia în Statele Unite. În 1923, marcat de întâlnirea cu Teatrul de Artă din Moscova, aflat în turneu în SUA, Strasberg își descoperă vocația. Își dedică restul vieții scenei și intenției de a perfecționa ceea ce avea să devină Metoda – preluând și dezvoltând sistemul de tehnici și practici de pregătire a actorului de la emeritul actor rus Constantin Stanislavski. În 1931, pune bazele primei școli de teatru profesionist în New York, Group Theatre; ulterior, în 1947 înființează Actors Studio, care a fost cea mai proeminentă și de succes școală de actorie americană. Marlon Brando, James Dean, Marilyn Monroe, Al Pacino, Robert De Niro, Dustin Hoffman sunt doar câțiva dintre marii actori și personalitățile de teatru și film a căror carieră a fost marcată de pregătirea în spiritul Metodei.


Declan Donnellan
Actorul și spațiul

Traducerea în limba română de Carmen Stanciu
Anul apariţiei: 2024

Celebra carte a lui Declan Donellan, Actorul şi ţinta, propunea o abordare nouă, originală și radicală asupra teatrului, perspectivă ce a marcat actori din întreaga lume.

Cu noul volum, Actorul şi spaţiul, el își dezvoltă și adâncește ideile, explorând cel mai fertil teren al ființării, în viață și în spectacol, deopotrivă: spațiul ce ne cuprinde. Încercând să dea răspunsuri la întrebări fundamentale cu care se confruntă orice actor – „Cum pot fi mai bun? Cum creez un spațiu vital pentru personajul meu? Cum relaționez cu acel spațiu pentru a mă hrăni energetic din el?” – Donnellan oferă un set de soluții pentru a desluși misterele teatrului.

Lectură esențială pentru orice actor sau regizor, Actorul şi spaţiul oferă, de asemenea, și o incursiune în universului unic de creație al unui regizor de talie mondială, îmbogățind astfel orice pasionat de teatru.


Gerhard Jörder:
backstage OSTERMEIER

Traducerea în limba română de Ozana Oancea
Anul apariţiei: 2024

Volumul aduce în prim-plan un dialog captivant între Gerhard Jörder, renumit critic de teatru, și Thomas Ostermeier, unul dintre cei mai influenți și apreciați regizori europeni ai momentului. În backstage Ostermeier regizorul își povestește drumul către teatru, explorând atât succesele, cât și provocările carierei sale, de la începuturile la Deutsches Theater asupra procesului său creativ, dar și asupra filosofiei sale teatrale, ancorate în angajamentul pentru relevanța socială și politică a teatrului contemporan. În paginile cărții, Ostermeier le oferă cititorilor o privire intimă asupra felului în care reușește să facă din teatru un spațiu de confruntare și de reflecție socială neacademică și profund umană.

Thomas Ostermeier, adesea descris drept „imaginea teatrului german modern”, este director artistic al Schaubühne Berlin din 1999, iar spectacolele sale inovatoare sunt recunoscute și invitate în festivaluri din întreaga lume. De la montările revoluționare pe texte de Ibsen și Shakespeare, până la interpretările intense ale autorilor contemporani precum Lars Norén, Sarah Kane și Jon Fosse, spectacolele lui Thomas Ostermeier au cucerit nu doar publicul german, ci și scena internațională.


Jean-Louis Perrier:
Acești ani Castellucci


Traducerea în limba română de Sorin Gherguț
Anul apariţiei: 2024

Romeo Castellucci este unul dintre cei mai fascinanți și mai tulburători regizori contemporani. A studiat la Academia de Arte Frumoase din Bologna, unde a absolvit secțiile de pictură și scenografie. A scris mai multe eseuri teoretice despre regie bazate pe propria sa experiență teatrală. Opera sa propune alegeri dramatice, nu în virtutea primordialității textului, astfel încât teatrul său devine o artă plastică, complexă și plină de viziuni.

Volumul de față urmărește cariera regizorului italian și schițează portretul unui artist esențial pentru scena internațională, artist care nu a încetat niciodată să spulbere radical orice idee preconcepută despre teatru și reprezentarea sa, captând și dezvăluind ireprezentabilul într-o formă de spectacol vizual, cerebral și sensibil, al cărui creator complet și total este.