ARHIDOC

Romei și Juliete

28 iulie 2022

Online

Nu știm cum au arătat zecile de spectacole Romeo și Julieta puse în scenă la Teatrul Maghiar din Cluj, dar le putem trece în revistă pe cele montate în a doua jumătate a secolului XX.

1.

Romeo și Julieta regizat de Lajos Kőmíves Nagy și Péter Marosi a avut premiera pe 10 martie 1951, rolurile principale fiind interpretate de Ilona Dorián și Géza Halász, decorul semnat de György Szakács, iar costumele de Klára Szopos.
S-au păstrat doar câteva cronici ale spectacolului.
Una dintre ele îl menționează pe György Harag, care juca rolul Pajului. La 26 de ani, György Harag lucra de câțiva ani la teatrul clujean. Era angajat actor, dar începuse să regizeze și spectacole. .
Cronicarii au remarcat în special interpretarea Ilonei Dorián, decorurile și costumele fiind considerate magnifice.
„Regizorii  ̶  Lajos Kőműves Nagy și Péter Marosi  ̶  cu o concepție regizorală corectă și o mână fermă, le-au oferit în același timp actorilor libertate în exprimarea creativă. (...) Revelația producției a fost Ilona Dorián în rolul Julietei, pe care l-a dezvoltat cu o înțelegere clară a esenței și o profundă atenție la cele mai mici detalii." (B.V.: Romeo și Julieta la Teatrul Maghiar din Cluj-Napoca. Romániai Magyar Szó, 02.04.1951)
Ilona Dorián (1927-2001), membru onorific al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj din 1993, povestea: „Romeo și Julieta a fost un spectacol excelent. Eram cotați asemeni actorilor din București sau Varșovia, deși eram din provincie." (Csaba Nánó: Unde e lumină, e umbră. Europrint, Oradea, 2015.)

2.
Cincisprezece ani mai târziu, în spectacolul a cărui premieră a avut loc la 27 mai 1967, Ilona Dorián a fost de asemenea distribuită într-unul dintre rolurile principale. Capodopera lui Shakespeare a fost regizată de data asta de József Szabó, decorurile fiind semnate de László Tóth, iar costumele de Éva Bârsan. Ilona Dorián și Károly Sinka, respectiv Anna Széles și Sándor Héjja au interpretat pe rând rolurile principale.
Producția din 1967 nu a avut succesul celei din 1951. „Regizorul József Szabó a fost mai degrabă preocupat să se distanțeze de constrângerile scenei baroce și să ofere actorilor un spațiu de joc mai aerisit și – cu ajutorul scenografului László Tóth –  a reușit să facă acest lucru. Dar asta a fost tot și nimic mai mult." (Romeo și Julieta la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, Előre, mai, 1967)
Atmosfera spectacolului este transmisă de imagini.

3.
Capodopera lui Shakespeare a fost pusă din nou în scenă pe 2 februarie 2001, de către Attila Keresztes, cu Áron Dimény și Andrea Kali. Scenografia a fost concepută de Judit Dobre Kóthay, iar costumele și măștile de Ilona Varga-Járó.
Regizorul a avut o abordare îndrăzneață, a scurtat spectacolul la două ore și l-a făcut mai alert.
Criticii de teatru i-au lăudat pe Mercutio interpretat de András Hatházi, pe Călugărul Lorenzo jucat de András Csíky, Prologul rostit de Zsolt Bogdán, pe Capulet-ul lui Dezső Nagy, Prințul din Verona întruchipat de Endre Senkálszky și au remarcat performanța Csillei Varga în rolul Doicii.
Cu toții sunt de acord că producția din 2001 are umor. „Keresztes nu ratează nicio ocazie de a arăta flerul comic al lui Shakespeare... (...) aproape că uităm că am venit să vedem o tragedie, râdem în voie, soarta se strecoară încet în inimile noastre și, asemenea lui Mercutio, cu spiritul său sclipitor, o primim cu umor." (Katalin Köllő. Romeo și Julieta - eternul cuplu. Erdélyi Napló, 13.02.2001.).
Péter Demény scrie că acest spectacol are un ritm nebunesc: toată lumea aleargă după cineva, se grăbesc, dar întârzie. În același timp, „E azi pe scenă: artista invitată Ilona Varga Járó, îi îmbracă pe tineri cu costume asemănătoare celor de agrement. Aici, toată considerarea, seriozitatea și insistența sunt anacronice." (Péter Demény: Poticnind prin spațiu. Élet és Irodalom, 11.02.2003.)
„În spectacol, Keresztes nu aruncă răspunsuri în gura spectatorului, ci pune întrebări. Această producție este mai degrabă un Romeo și Julieta al îndoielii..." scrie Otto Bodó A. în cronica sa intitulată Moartea fără șanse a celor puri, într-o lume proastă. (Krónika, 3-4.03.2001)
Gábor Tompa declara despre spectacolul din 2001: „Acesta este, într-un fel, un spectacol de pionierat, îndrăzneț. Nu este fără cusur, desigur, dar își asumă abordarea pe care o are generația tânără. Se îndepărtează puțin de romantismul poveștii, dar în același timp arată ridicolul urii dintre oameni – care este în cele din urmă tragicomic." (Nánó Csaba: Eternul Romeo și Julieta, Szabadság, 17.02.2001.)

17.02.2001)Pe 10 iulie 2021, a avut loc premiera celei mai recente adaptări a piesei, regizată de Attila Vidnyánszky Jr., cu tinerii membri ai companiei, Eszter Román și Tamás Kiss. Succesul acestei reprezentații se poate observa din faptul că biletele se epuizează imediat ce se pun în vânzare.

Tünde Kocsis


Galerie foto

1967
1. Ilona Dorián în rolul Julietei
2. Gyula Péterffy în rolul lui Tybalt, Károly Sinka în rolul lui Romeo, Pál Mihály (în mijloc) în rolul lui Benvolio
3. Lajos Szabó în rolul lui Péter, György Barkó în rolul lui Gergely, Ferenc Szentes și Gyula Toducz în rolul muzicienilor
4. Endre Lőrinc Senkálszky în rolul călugărului, Dehel Gábor în rolul lui Paris
5. Endre Lőrinc Senkálszky în rolul călugărului
6. Károly Sinka în rolul lui Romeo, Ilona Dorián în rolul Julietei
7. Zoltán Vadász în rolul lui Capulet, Lujza Orosz în rolul bonei, Zsófia Koós în rolul lui Lady Capulet.

2001
1. Zsolt Bogdán în rolul lui Prolog
2. Áron Dimény în rolul lui Romeo
3. Áron Dimény în rolul lui Romeo, Andrea Kali în rolul Julietei
4. Lehel Salat în rolul lui Montague, Endre Senkálszky în rolul Prințului din Verona, Dezső Nagy în rolul lui Capulet
5. Szabolcs Tyukodi în rolul Slujitorului, Áron Dimény în rolul lui Romeo, Ernő Galló în rolul lui Benvolio, Hatházi András în rolul lui Mercutio
6. Csaba Ráduly în rolul lui Petre, Csilla Varga în rolul Bonei
7. Lehel Salat în rolul lui Montague, Endre Senkálszky în rolul Prințului din Verona, Dezső Nagy în rolul lui Capulet, Csilla Varga în rolul Bonei