Mat Maneri (violă)
John Hebert (bas)
Lucian Ban (pian)
Randy Peterson (tobe)
Violonistul Mat Maneri își consideră muzica asemeni unei mișcări din lăuntrul calmului. El continuă arta maestrilor în improvizație Paul Bley și Paul Motian (cu care a cântat în trecut), cu un sunet aparte lucrat și dezvoltat de-a lungul anilor. În cea mai recentă înregistrare a sa, Dust, Maneri își cântă muzica răscolitoare alături de un ansamblu de muzicieni aparte. Lansat la sfârșitul anului 2019 de către Sunnyside Records, Dust prezintă uimitoarea muzică a lui Maneri într-un program de compoziții fără final, un mariaj unic între jazz și muzica microtonală,. Încă de la apariție, Dust a câștigat aprecierea publicațiilor The Rolling Stone, The Wall Street Journal, Jazz Times, All About Jazz, etc.
De-a lungul carierei sale de peste un sfert de secol, Mat Maneri a definit vocea violei și a viorii în jazz, respectiv, în universul muzicii improvizate. Născut în Brooklyn, în anul 1969, Maneri este recunoscut la nivel international drept unul dintre cei mai convingători și originali artiști ai generației sale. Lăudat pentru individualitatea sa de nivel înalt și pentru colaborarea cu nume sonore ale muzicii de improvizație a secolului XX.
Din ansamblu face parte cel mai vechi colaborator al lui Maneri, bateristul Randy Peterson, cu care cântă la Boston de la sfârșitul anilor 1980, și cu care are o legătură muzicală aproape telepatică. În ultimul deceniu, pianistul Lucian Ban a devenit un asociat apropiat al ansamblului și un excelent partener de proiect. Pentru a se echilibra, ansamblul mai avea nevoie doar de un contrabasist potrivit, iar John Hébert s-a dovedit a fi persoana perfectă pentru acest rol.
Despre Mat Maneri și Lucian Ban
Mat Maneri și Lucian Ban au lucrat pentru prima dată împreună în anul 2009, la Enesco Re-Imagined, un proiect dedicat muzicii marelui compozitor român George Enesco. Albumul a fost recunoscut în mass-media drept unul dintre albumele de top ale acelui an. JazzTimes a scris că „Enesco Re-Imagined reprezintă o muzică vizionară apaținând celui de-al treilea flux”. Duo-ul Maneri – Ban, Transylvanian Concert, lansat de ECM în 2013, a câștigat aprecierea criticii de ambele părți ale Atlanticului, fiind prezent inclusiv pe câteva dintre liste best of ale anului. The Guardian scria:„Un gen de frumusețe melancolică și exuberanță capricioasă aparte", The New York Times l-a numit „un nou album minunat și relaxant”, în timp ce AllAboutJazz.com a salutat „Momentele [sale] neașteptate de frumusețe”.
Ca tânăr muzician, Maneri a fost influențat de sunetele din casa copilăriei sale. Tatăl său, saxofonistul și compozitorul Joe Maneri, era cadru didactic la New England Conservatory, iar colegii săi – Ran Blake, Jimmy Giuffre și Gunther Schuller – erau oaspeții săi frecvenți. În 1990, Mat a fondat legendarul Joe Maneri Quartet împreună cu tatăl său, bateristul Randy Peterson și contrabasiștii Ed Schuller și John Lockwood. Înregistrările cvartetului pentru ECM Records, Hatology și Leo Records au fost recunoscute pe scară largă de către critici și breasla muzicală ca fiind printre cele mai importante pentru muzica de improvizație din secolul XX. Debutul solo al lui Maneri din 1999 cu ECM Records i-a marcat apariția ca muzician cu o voce singulară, fără compromisuri. Pianistul Matt Shipp l-a numit „unul dintre cei mai mari cinci improvizatori de pe planetă”, reflectând convingerea tot mai răspândită potrivit căruia Maneri este o figură centrală în muzica de creație americană. De atunci, lunga listă de muzicieni cu care a colaborat include legende precum: Cecil Taylor, Paul Bley, Paul Motian și William Parker, precum și lideri influenți ai unor formații: Joe Morris, Vijay Iyer, Matthew Shipp, Marilyn Crispell, Joelle Leandre, Kris Davis, Tim Berne și Craig Taborn. Înregistrările lui Maneri ca lider de ansamblu (trio, cvartet și cvintet) au fost documentate pe Hatology, Aum Fidelity, Leo Records și Thirsty Ear.
Maneri are un sunet și o abordare ușor de recunoscut, care îmbină lumile distincte ale jazzului și ale muzicii microtonale într-un mod fluid, expresiv, pe care The Wire l-a numit „infinit de fascinant”. De-a lungul carierei sale, Maneri a lucrat cu legende ale muzicii de improvizație din secolul XX, inclusiv cu tatăl său Joe Maneri, Cecil Taylor, Tim Berne, William Parker, Craig Taborn și mulți alții.