Anul acesta, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj organizează cea de-a IX-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, având ca temă centrală marcarea a 35 de ani de la schimbările politice și sociale din 1989. Evenimentul își propune să faciliteze reflecția și dialogul între public și creatori, utilizând limbajul teatral pentru a explora transformările culturale și sociale din ultimele decenii. În primele zile ale festivalului, spectatorii sunt invitați nu doar la o serie de spectacole naționale și internaționale, ci și la vernisaje de expoziții care completează programul artistic, îmbogățind astfel experiența publicului cu perspective diverse asupra evoluțiilor contemporane.
Festivalul debutează duminică, 3 noiembrie, ora 18:00, în Sala Studio, cu spectacolul Cineva are să vină, regia Chris Simion-Mercurian, producție ARCUB. Următoarea reprezentație este programată pentru ora 21:00. Distribuția îi aduce în prim-plan pe actrița Ofelia Popii și pe actorul Ciprian Scurtea, care vor da viață personajelor într-o interpretare remarcabilă, deschizând astfel seria de spectacole ale festivalului.
Spectacolul explorează povestea unui cuplu aflat într-un moment de criză, care încearcă să redescopere legătura pierdută dintre ei. El și Ea — un cuplu aparent obișnuit, marcat de visuri comune, idealuri și nesiguranțe — pășesc pragul unei case izolate de pe malul mării, căutând regăsirea reciprocă. În acest spațiu izolat, însă, sunt întâmpinați de o pustietate apăsătoare și de o neliniște crescândă, amplificată de senzația că un „cineva” necunoscut o urmărește pe Ea. Spectacolul se concentrează pe crearea unui mister adânc și a unui suspans intens, urmărind esența relațiilor printr-un „teatru al tăcerilor,” o reflecție profundă asupra (ne)comunicării.
Primul spectacol programat în Sala Mare va avea loc duminică, 3 noiembrie, de la ora 19:30. Publicul va avea ocazia să vizioneze Evadarea tăcută, un spectacol adaptat după romanul autobiografic al Lenei Constante, în regia și interpretarea remarcabilă a Oanei Pellea, producție a Teatrului Național „I. L. Caragiale” din București.
De-a lungul carierei sale teatrale, Oana Pellea a fost distinsă cu numeroase premii de prestigiu, recunoscându-i talentul și contribuțiile remarcabile în artele spectacolului. În 2009, a obținut Marele Premiu al Festivalului Comediei Românești pentru cel mai bun spectacol cu Buzunarul cu pâine de Matei Vișniec, pe care l-a regizat și l-a interpretat împreună cu Sandu Mihai Gruia. În anul 2000, Fundația Culturală Română i-a acordat Premiul pentru carieră internațională remarcabilă, iar în același an a primit Premiul Uniunii Teatrale din România pentru cea mai bună actriță, pentru interpretarea rolului Catarina în Îmblânzirea scorpiei de W. Shakespeare, în regia lui Mihai Maniuțiu. De asemenea, în 1996, Asociația Internațională a Criticilor de Teatru i-a oferit Premiul pentru cea mai bună actriță pentru interpretările sale în rolurile Mașa din Trei surori de Cehov, Iulius din Iulius Cezar de W. Shakespeare și Maria din Woyzeck de Georg Büchner. În 1994, a fost distinsă cu Premiul UNITER pentru cea mai bună actriță pentru rolul din Mephisto, în regia lui Alexandru Darie.
În prima zi a festivalului, publicul este invitat să participe la două vernisaje în foaierul de la etaj al teatrului. De la ora 18:30 va avea loc vernisajul expoziției (R)evoluția tablourilor, primul proiect multimedia din România care îmbină arta și istoria recentă într-o expoziție foto-video unică. Aceasta îi are în prim-plan pe unsprezece actori de renume de la Teatrul Național din București, care redau poveștile tablourilor împușcate în timpul Revoluției din 1989 și ulterior restaurate. Narativele vizuale sunt completate de materiale video realizate de fotograful Teatrului Național București, Florin Ghioca, aducând astfel o perspectivă artistică asupra unor fragmente semnificative din istoria recentă a României.
De asemenea, în foaierul de la etaj al teatrului va fi prezentată și expoziția Urme nobile. Teatrul din strada Kogălniceanu, organizată de Muzeul și Institutul Național de Istorie a Teatrului din Ungaria. Expoziția își propune să evoce trecutul acestui teatru istoric, aducând în fața publicului o colecție de fotografii de arhivă, afișe de spectacol, planuri, manuscrise, obiecte memoriale și diverse amintiri valoroase. Aceste elemente documentează și readuc la viață momentele de glorie ale teatrului de pe strada Kogălniceanu, oferind o incursiune în istoria sa bogată. Expoziția este curatoriată de Beáta Huber, iar designul și realizarea sunt semnate de György Mihalkov.
Expozițiile (R)evoluția tablourilor și Urme nobile. Teatrul din strada Kogălniceanu vor fi deschise publicului pe întreaga durată a Festivalului, oferind vizitatorilor oportunitatea de a explora aceste perspective culturale și istorice distincte pe parcursul evenimentului.
Luni, 4 noiembrie, orele 17:00 și 21:00, în Sala Studio, va fi prezentat spectacolul Ultima bandă. Nu eu de Samuel Beckett, în regia lui Ivan Dobchev, producție a Sfumato Theatre Laboratory.
„Doresc să dedic această incursiune a mea în opera lui Beckett memoriei a doi prieteni dragi, Krikor Azaryan și Naum Shopov, care, în amurgul așa-numitului realism socialist matur, au avut curajul de a pune în scenă Ultima bandă. A fost un spectacol de neuitat, cu un impact de negrăit asupra întregii noastre gândiri teatrale din acea perioadă. Îmi doresc ca montarea noastră să aibă un efect similar asupra stării actuale a teatrului nostru”, a subliniat regizorul Ivan Dobchev.
Marți, 5 noiembrie, de la ora 19:00, în Sala Studio, va avea loc spectacolul Janovics, scris de Miklós Vecsei H. și Nikolett Németh și regizat de Attila Vidnyánszky Jr., producție a Teatrului Maghiar de Stat Cluj.
„Spectacolul aduce în scenă o experiență memorabilă, nu doar prin tematica abordată, ci și prin originalitatea ansamblului artistic: interpretarea excepțională a actorilor, imaginile de mare impact vizual, coregrafia expresivă și muzica atent integrată. Printre numeroasele momente de o frumusețe aparte, se remarcă o scenă în care unchiul Méry, pompierul teatrului, interpretat de talentatul actor József Bíró, prezintă publicului o fotografie probabil realizată în 1920. Fotografia surprinde membrii trupei maghiare din Cluj, alături de Janovics, privindu-i direct pe spectatori, însoțită de o inscripție în limba română: «Opera din Cluj, 1919»”, consemna Judit Kiss în aprecierea sa asupra spectacolului Janovics.
***
Co-organizator: Fundația Corvineum. Finanțatori: Ministerul Culturii, Guvernul Ungariei și Fondul Bethlen Gábor, Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, Uniunea Teatrelor din Europa, Energobit, Fundația Communitas, UNITER, Consiliul Județean Cluj. Partener de mobilitate: RMB Inter Auto.
Programul detaliat al Festivalului, împreună cu informații suplimentare despre spectacole și evenimente, poate fi consultat pe site-ul oficial al teatrului: huntheater.ro.
Toate spectacolele beneficiază de traducere în limbile română, maghiară și engleză.
Biletele pentru spectacolele din cadrul Festivalului sunt disponibile online pe huntheater.biletmaster.ro și pot fi achiziționate și de la Casa de bilete a teatrului. Pentru spectacolul Pietonul aerului, biletele sunt disponibile pe bilete.ro sau direct de la Casa de bilete a Teatrului Național din Cluj-Napoca.
Casa de bilete a teatrului va fi deschisă pe întreaga durată a Festivalului, în perioada 3-17 noiembrie, de la ora 10:00 până la începerea ultimei reprezentații.
Teatrul își rezervă dreptul de a aduce modificări programului Festivalului, în funcție de eventualele circumstanțe organizatorice.