29. 03. 2023

Vrăjitoarele din Salem – o producție a Teatrului Național São João din Porto, pe scena Teatrului Maghiar de Stat Cluj!

Teatrul Maghiar de Stat din Cluj a sărbătorit, în decembrie 2022, 230 de ani de la înfiinţarea sa. Momentul culminant al stagiunii aniversare a fost organizarea celei de-a opta ediții a Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, care a avut loc în perioada 17-27 noiembrie 2022. Pentru a marca cum se cuvine acest moment important pentru istoria sa, Teatrul Maghiar își propune să facă, pe tot parcursul anului 2023, o trecere în revistă a proceselor teatrale contemporane prin invitarea unor producții străine și autohtone. În perioada aprilie–noiembrie 2023, publicul clujean va avea ocazia să urmărească spectacole invitate din Porto, Barcelona, Budapesta și Kiev, precum și producții din Timișoara, Satu Mare și Sfântu Gheorghe.

Seria spectacolelor invitate începe cu o punere în scenă a piesei clasicului Arthur Miller, Vrăjitoarele din Salem, în regia lui Nuno Cardoso, directorul artistic al Teatrului Național São João din Porto.

Producția se joacă în limba portugheză și este programată sâmbătă, 22 aprilie și duminică, 23 aprilie, ora 19:00, în Sala Mare a Teatrului Maghiar, cu supratitrare în limbile română, maghiară și engleză.

Compania din Porto își prezintă astfel spectacolul: „«Vrăjitoarele din Salem [The Crucible] a fost un act de disperare»” așa descrie dramaturgul Arthur Miller geneza acestei piese, care se bazează pe fapte istorice. În 1692, în micul oraș american Salem, bărbați și femei sunt persecutați și judecați pentru vrăjitorie. Zvonurile și minciunile se răspândesc și nimeni nu pare a fi ferit de acuzații sau răzbunări. Având premiera în 1953, Vrăjitoarele din Salem a fost conceput ca o alegorie a întunericului McCarthyismului, care a distrus sufletul Americii. Miller a fost și el o victimă a acelei febre anticomuniste. Din epicentrul său – o fascinație primordială pentru paranoia, o furie colectivă care cere sacrificiul indivizilor – răsună astăzi ecouri multiple. Cu această piesă, Nuno Cardoso își continuă ancheta asupra fundamentelor vieții comunitare, un nou studiu al orbirii omului social. Din nou Miller: «Dincolo de preocupările sale legate de justiție, piesa evocă un amestec letal de sexualitate ilicită, frică de supranatural și manipulare politică.»”

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii Ana Brandão, Carolina Amaral, Joana Carvalho, Jorge Mota, Lisa Reis, Mário Santos, Nuno Nunes, Paulo Freixinho, Patrícia Queirós, Pedro Frias, Sérgio Sá Cunha, scenografia este semnată de F. Ribeiro, light design-ul de Nuno Meira, muzica şi efectele sonore de João Oliveira, imaiginile video de Luís Porto, iar coregrafia de Roldy Harrys.

Numele regizorului Nuno Cardoso este cunoscut publicului clujean de la Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa (2019), atunci când a fost prezentată montarea sa cu piesa Moartea lui Danton.

Nuno Cardoso (Canas de Senhorim, 1970) este unul dintre cei mai curtați şi activi regizori portughezi contemporani. De-a lungul timpului, a dezvoltat un univers estetic personal și coerent, care abordează texte contemporane și clasice. El abordează cu aceeaşi uşurinţă atât montarea unor producții de scenă sofisticate, cât şi îndrumarea numeroaselor proiecte comunitare experimentale, combinând talentul actorilor profesioniști cu cel al amatorilor. Cariera sa teatrală a început în 1994, când era student, la CITAC − Cercul de Inițiere Teatrală al Academiei Coimbra. În același an, la Porto, a fost co-fondatorul grupului Visões Úteis, în cadrul căruia şi-a început activitatea regizorală. Între 1998 şi 2003, a fost directorul artistic al Auditório Nacional Carlos Alberto, iar în perioada 2003−2007 a ocupat aceeaşi funcţie la Teatrul Carlos Alberto, teatru care făcea deja parte din TNSJ. În 2001, a fost co-fondatorul Ao Cabo Teatro, pe care l-a condus în calitate de director artistic până în 2018. Sunt de remarcat în mod special incursiunile sale în spațiile dramatice ale lui Cehov (Platonov, Pescărușul și Trei surori) și Shakespeare (Richard al II-lea, Măsură pentru măsură, Coriolanus și Timon din Atena). În creațiile sale,  este în căutarea combustibilului poetic, în vederea alimentării unei viziuni asupra teatrului privit drept o mașinărie de citire și rescriere a prezentului. Din februarie 2019, este directorul artistic al Teatrului Nacional São João.

Teatrul Național São João (TNSJ) a fost înființat la inițiativa orașului Porto cu o sută de ani în urmă. Clădirea originală a Teatrului Real de São João, care a fost distrusă în 1908, iar în anul 1920  a fost inaugurată o altă clădire (astăzi monument național). Ambele au fost construite de elitele orașului Porto. În 1992, instituția a devenit Teatrul Național al Portugaliei, atunci când statul a cumpărat clădirea și a efectuat ample lucrări de renovare. Astfel, a devenit primul teatru național al Portugaliei democratice, care joacă un rol important în decentralizarea culturală. TNSJ a devenit rapid un proiect artistic vibrant și o reputată structură de producție scenică, combinând prezentarea celor mai importante opere dramatice portugheze și internaționale cu cele mai noi inovații în domeniul artei scenice. Instituția se mândrește cu titlul de Teatru al Europei și menține relații cu alte instituții de teatru din Europa, ca membru al Uniunii Teatrelor din Europa.

Biletele la reprezentațiile cu spectacolul Vrăjitoarele din Salem pot fi achiziționate on-line de pe www.biletmaster.ro și de la Casa de bilete a Teatrului.

Spectacolul nu este recomandat tinerilor sub 12 ani!