Heiner Müller

Cvartet

O coproducţie: Théâtre Vidy-Lausanne E.T.E / Espace Malraux-Chambéry / Maison des Arts-Thonon les Bains / La Nuit surprise par le Jour

Sala mare

Merteuil
Muriel Mayette
 
Valmont
François Chattot

regia
Matthias Langhoff
 
asistent de regie
Hélène Bensoussan
 
decorul
Matthias Langhoff, Pierre Meine, Michel Coquet
 
costumele
Renato Bianchi
 
filme
Matthias Langhoff
 
light design
Frédéric Duplessier
 
producţie
Véronique Appel Dakuyo

Data premierei: 08 decembrie 2008

„Alături de Hamletmachine, Cvartet este piesa cea mai jucată a lui Heiner Müller: ea poate fi considerată una dintre piesele cele mai întâlnite din repertoriul teatrelor din Europa. Este un text de mare virtuoziotate, scris pentru doi actori buni. Cvartetul lui Müller merită să fie redescoperit. E o piesă tinerească, destructivă, aprigă, comică şi crudă, alarmantă până la refuz. Se încadrează perfect în linia deschisă de Domnişoara Julie, pentru că ambele texte analizează fără ipocrizie structura relaţiilor dintre cele două sexe, şi ambele vor să pună capăt iluziilor. Personajele lui Heiner Müller, ca şi ale lui Strindberg, sunt fragmentate sau, cum spune Strindberg, sunt alcătuite din frânturi. Intimitatea lor, dragostea lor, viaţa lor amoroasă, e pur şi simplu un câmp de luptă, un război civil. E teatrul ochilor, al cuvintelor, al atingerilor. Regulile jocului sunt determinate de dorinţa personajelor. Doamna Merteuil şi Valmont sunt luptători, la fel ca şi domnişoara Julie şi slujitorul său. Vedem aici puterea care poartă masca dragostei.
Cvartetul nu e un joc din afara spaţiului şi a timpului. Ambele sunt riguros definite: «un salon dinaintea revoluţiei franceze / o cazemată după cel de-al treilea război mondial». E vorba deci despre locuri din perioade determinate de mari evenimente istorice. Acest spaţiu şi acest timp devin personajele piesei. Cvartet-ul nu face parte din accepţiunea generală a noţiunii «rămas bun istoriei». Cvartetul face parte din istorie.“
(Matthias Langhoff)