Maestrul, Yeshua, Spectator
Peter Harl
Margarita, Spectatoare
Urška Taufer
Woland
Gorazd Jakomini
Korovjev
Miha Nemec
Behemot
Andrej Zalesjak
Azazello
Jure Kopušar
Hella
Medea Novak
Stravinski, Ponţiu Pilat, Meigel
Radoš Bolčina
Ivan, Matthew Levi, Spectatoare, Marchiză
Matija Rupel
Berlioz, Varenuha, Detectivul, Jacques
Žiga Saksida
Aphranius, Rimsky, Abaddon
Blaž Valič
Asistenta medicală, Spectatoare, Ana, Tofana
Anuša Kodelja
Poștaș, Spectatoare, Frieda
Lara Fortuna
Kajfa, Spectator, Vasily, Croitor
Jakob Šfiligoj
Likhodeev, Iuda, Vocea lui Prokhor, Băiatul, Tipul
Romeo Grebenšek
regia
Nona Ciobanu
decor şi video design
Peter Košir
muzica originală
Ana-Cristina Leonte
costume şi light design
Nona Ciobanu, Peter Košir
dramaturgia
Martina Mrhar
traducere în limba slovenă
Katarina Dovč
consultant lingvistic
Anja Pišot
sound design
Stojan Nemec
flaut și saxofon (înregistrare)
Alex Arcuș
Maestrul și Margareta urcă pe scena Teatrului Național Sloven din Nova Gorica ca o producție pură, cu o narațiune clară, care pune accent pe toate nivelurile experimentului revoluționar al lui Bulgakov. Sub bagheta Nonei Ciobanu, jocul superb de concis al actorilor, bazat pe o linie interpretativă unitară, precum și provocarea tehnică perfect pusă la punct, au dovedit că se poate păstra, prezenta, chiar spori cu o potență suplimentară, mesajul romanului. [...] Romanul ne conduce către multe provocări contemporane, iar punerea în scenă de la Nova Gorica ne confruntă cu o întreagă serie de teme narativ-filozofice și psihologice: dihotomia bine-rău, experiența creștină (negarea sau glorificarea divinului, ateismul), tragedia și măreția creației artistice, ficțiunea și realitatea, diabolicul, pervertirea puterii politice într-o mașină unificatoare. [...] De asemenea, lașitatea, cea mai disprețuită dintre toate slăbiciunile, cea care împiedică revoluționarea și afirmarea valorilor umaniste fundamentale, este una dintre temele principale. Multitudinea acestor discursuri dificile ale existenței noastre actuale sunt analizate în spectacol, cu o mare putere expresivă.
Marij Čuk: Soočenje z vrhunsko gledališko umetnostjo [Confruntare cu arta teatrală la superlativ], Primorski dnevnik
Realizat sub o îndrumare regizorală versatilă, spectacolul surprinde prin creația artistică rafinată a celor cincisprezece actori, fiecare dintre ei dând viață la unuia sau mai multor roluri, cu o mare precizie și expresivitate, fuzionând în mod unic cu colegii din distribuție. [...] Regizoarea împletește într-o capodoperă teatrală povestea de dragoste, cea fantastică și satira, desfășurate în spațiul scenografic și video al „instalației” sofisticate, concepute de Peter Košir.
Iša Pliberšek: Svoboda v največja vrednota nekdaj in zdaj [Libertatea este cea mai mare valoare cândva și acum], Novi glas Libertatea este cea mai de preț valoare din toate timpurile
Când profesorul Woland, un gentleman, magician de proveniență necunoscută, cu un anturaj neobișnuit, apare la Moscova, viețile moscoviților se întorc cu susul în jos – unii chiar își pierd capul, iar alții, datorită reacțiilor lor nesăbuite, ajung în spatele ușilor închise ale unui azil psihiatric. Deși majoritatea sunt bine adaptați la situația socială și politică a sistemului stalinist represiv, în care se petrec dispariții misterioase, gradaţia incidentelor bizare provoacă tot mai multă nelinişte şi suspiciune. Misiunea Satanei se împleteşte şi cu soarta Margaritei şi a Maestrului, al cărui roman spune povestea apocrifă despre Pontius Pilat şi Yeshua. Deoarece criticii resping brutal interpretarea subiectivă a poveștii biblice, Maestrul întoarce spatele vieții „normale” și ajunge la azil. Margarita, iubita lui, decide să-și vândă sufletul diavolului și astfel să-l salveze. Ce se întâmplă dacă, într-un moment de disperare, întâlnești un străin? Şi acest străin îţi oferă o soluţie? Accepți propunerea, indiferent de preț?
Fantezie burlescă, satiră, poveste de dragoste, romanul lui Bulgakov împletește trei povești, care se petrec în Moscova, în timpul lui Stalin, Iudeea antică și un spațiu oniric, în care lupta eternă dintre bine și rău și tema liberului arbitru, sunt privite din perspective diferite.
Ce iubim mai mult, adevărul sau puterea? Ce se întâmplă în zilele în care diavolul decide să viziteze Moscova? Ca predicator al binelui, ca restaurator al adevărului și al moralității? Asemenea lui Faust, Margarita își vinde sufletul Diavolului, pentru a-și salva iubitul, pe Maestru. „Manuscrisele nu ard.” Adevărul, marea literatură, arta, spune Bulgakov, nu pot fi distruse. Ele supraviețuiesc criticilor, cenzorilor și timpului.
Nona Ciobanu