Așa cum a gândit Zoltán Puskás spectacolul, Ferma animalelor nu plictisește nici măcar un moment! Din contra, provoacă spectatorul și-l scoate lejer din zona de confort, paradoxul fiind că iese din sală cu o bună dispoziție de zile mari. Coregrafa Melinda Jakab (acum m-a convins definitiv că poate gândi un dans un orice cheie posibilă, având în vedere că au fost excelent potențate pasajele de rap, dar și cele de rock, de cele de musical propriu-zis nici nu mai spun) a perceput muzica compusă de Dávid Klemm și Ervin Erős ca fiind personaj în sine. Așa se explică de ce momentul mulgerii vacii este lipsit total de penibil, dau doar un exemplu ad-hoc. Chiar dacă pe alocuri sunetul mi s-a părut mult prea tare, spectacolul n-a avut de suferit, căci actorii au știut să se folosească de voci, dar și de aparatură ca să învingă dificultățile de moment.
Nona Rapotan: Între rock și rap e loc pentru un musical – „Ferma animalelor” în regia lui Zoltán Puskás, bookhub.ro, 29 mai 2021
Compania i-a oferit publicului însetat de teatru un spectacol formidabil; după o pauză de mai multe luni o piesă cu o încărcătură dramatică profundă i-ar fi oferit distinsului public, probabil, o plăcere mai mică decât un spectacol muzical. Cu toate că din Ferma animalelor a lui Orwell nu lipsește deloc mesajul – romanul publicat în 1945 care face trimitere în mod voalat la Stalin și stalinism a prevestit tragedia cauzată de comunism și de toate sistemele totalitare –, în forma inventată și prezentată de creatorii spectacolului spectatorii s-au putut delecta cu muzica excelentă, cu decorul și costumele spectaculoase, și împreună cu acestea (sau în primul rând) cu interpretările actoricești fără cusur.
Csaba Nánó: Cultura nu poate fi învinsă de virus – premiere teatrale în toată Transilvania [Nem győzheti le a kultúrát a vírus – színházi bemutatók Erdély-szerte],erdelyinaplo.ro, 29 mai 2021.
Grandiozitatea caracterizează și muzica. În privința volumului cu siguranță. De la hard-rock la melodii cu tentă de șlagăr, muzica care răsună din difuzoare acoperă întregul spectru al sonorității musicalului. Autorii ei, Ervin Erős și Dávid Klemm sunt compozitori rafinați, cu un important bagaj profesional, posesorii tuturor atributelor muzicii de scenă. Știu cu precizie că în genul muzical atenția spectatorului trebuie constant menținută. De aceea ei nu lasă să slăbească starea intensă a tensiunii, piesele muzicale se succed în ritm alert. Desigur, trebuie să treacă ceva timp până melodiile vor fi fluierate și în afara teatrului de către trecătorii clujeni. În scurtă vreme vibrația continuă contopește melodiile. Tempo-ul energic nu prea lasă timp de aplauze între ele, dar – cu cât ne apropiem de deznodământ – încercările susținute de exprimare a aprecierii din partea publicului de premieră avizat sunt tot mai des încoronate de succes.
István Sebesi: Sărbătoare de final de pandemie [Pandémiavégi ünnepség], szinhaz.net, 4 iunie 2021
Spectacolul clujean este o adaptare după original realizată de Ervin Erős, Dávid Klemm și Róbert Lénárd; regia: Zoltán Puskás. Un spectacol muzical, dar nicidecum cu melodii reconfortante, armonioase, plăcute, ci cu un material muzical mai dur, cu culori sobre, cu mult negru și gri, unde doar arareori mai apare câte o pată de culoare mai blândă ca apoi să fie înghițită de șuvoiul întâmplărilor, cum ar fi rozul-pastel al panglicii armăsarului avid după strălucire și dornic de evadare. Distribuția aduce deja obișnuita sa formă de zile mari: dansează, se întrunesc, atacă și se apără ca un grup închegat. Textul de bază original este completat de versurile cântecelor, arcul acțiunii scenice desenează, pe înțelesul spectatorului tânăr de azi, arcul nașterii unei dictaturi. Și chiar dacă spectacolul se sfârșește fără catharsis, aducând concluzii mai sumbre, șocante, incomode, angrenajele bine rodate și munca de echipă rezultată din reușite individuale frumos conturate garantează succesul.
Márta Bodó: Ferma animalelor [Állatfarm], romkat.ro, 10 iunie 2021
Cei care eventual ar putea crede că piesa nu le poate oferi prea multe noutăți fiindcă știu pe de rost fiecare pagină a microromanului, nu ar trebui totuși să renunțe deoarece cu figura Corbului Moise în interpretarea lui Csilla Albert, de exemplu, cu siguranță se vor întâlni pentru prima oară aici, în întunericul sălii de teatru. Dar e la fel de palpitantă și redescoperirea personajelor bine-cunoscute prin faptul că, printr-un pas de uriaș, am ajuns mai aproape de figurile alegorice și pentru noi, spectatorii, fiecare personaj „umblă doar în două picioare”.
Brigitta Csog: La Cluj a fost înființată Ferma animalelor [Megalapították az Állatfarmot Kolozsváron], multikult.transindex.ro, 14 iunie 2021
În textele cu-adevărat făcute pentru scenă ale lui Róbert Lénárd apar figuri aproape familiare, chiar și umorul subtil întrețesut evocă zilele noastre. Râdem, cu toate că ar trebui să plângem, doar că ne-am săturat să fim triști și furioși. Deci râdem. Ervin Erős și Dávid Klemm știu să scrie muzică pentru scenă. Aceasta completează și susține textul, schițează caractere – când puternică, bubuitoare, când aproape melancolică.
Spectacolul e regizat de Zoltán Puskás, el a creat și decorurile; a știut foarte bine ce vrea să spună despre noi, despre regiunea noastră, despre lume acum, odată cu slăbirea pandemiei. Puskás și co-creatorii din echipă, compozitorii, autorul, actorii creează o tensiune de o oră și 40 de minute, în timp ce ritmul se intensifică ca rezultat al muncii coregrafei Melinda Jakab, tempo-ul este constant, dansurile modelate pe actori. Spectacolul este jucat de actorii de proză convingător și cu o pregătire fizică demnă de admirație.
Judit Simon: Cântați, tovarăși de cocină! [Óltársaim, énekeljetek!], ujvarad.ro,13 iulie 2021
Spectacolul naște întrebări, iar răspunsurile, trebuie să o recunoaștem, nu sînt dintre cele mai liniștitoare. Nu altceva spune regizorul, în interviul din caietul-program (impecabil realizat): „Ferma animalelor este o scriere atemporală, care a fost valabilă și la momentul scrierii sale, așa cum este și acum, și, din păcate, cred că va fi foarte relevantă și în perioada următoare. Sîntem și vom continua să fim copiii sistemului comunist”. În economia spectacolului, fiecare actor reușește să-și creioneze personajul în tușe puternice, care rămîn multă vreme în memoria noastră. Prin prestația lor muzical-coregrafică au scos la lumină un spectacol, care, îndrăznesc să o spun, ar putea sta la loc de cinste pe orice scenă de pe Broadway.
Eugenia Sarvari: Un spectacol de Broadway / O vizită la Ferma animalelor, Avalon Nr. 5, iunie–iulie 2021
Montarea lui Zoltán Puskás este fidelă poveștii originale, adăugînd, prin versurile originale, un nivel al criticii la adresa rolului mass-mediei de azi, de multe ori nociv prin distorsionarea realității și prin practicarea unui tip de cenzură cu ecou către vremurile pe care le considerăm de mult apuse. Versurile, tăioase și dure, primesc ritmul vivace al rockului (cu excepții precum momentul de rap al personajului Pisica – Anikó Pethő), pe care regizorul îl consideră cel mai adecvat pentru a transmite încărcătura mesajului.
Silvia Dumitrache: Întîlnire 2.0 cu Shakespeare, Orwell, Ionesco și Cehov, observatorcultural.ro, 16 decembrie 2021
La început, toți clamează: „orice merge pe două picioare e un dușman”. La final” toate animalele sunt egale” are o completare amprentată de ambiția puterii: „dar unele sunt mai egale decât altele”. Spectacolul are un ritm uluitor. Portrete uriașe ce coboară amențător, ovații, costume cu cravate, iar „tovaccinii” domnesc intruziv. Descriptarea e la îndemână. Se cântă puternic: „ești în fundul gropii comune și speri la un viitor mai bun”, iar „revoluția te-asteaptă în capătul grădinii”. O poveste atemporală, cu aluzii politice actuale. O multitudine de factori coagulanți, care creaază un spectacol provocator.
Alexandru Jurcan: Revoluția așteaptă în grădină, Tribuna, nr. 462, 1-15 decembrie 2021
În ciuda gravității subiectului, un soi special de bucurie se instalează în sală. E poate soarta oricărui musical reușit ca exuberanța muzicii și farmecul actorilor să domine substanța textului. Ori poate e consecința calității incredibile a trupei Teatrului Maghiar de Stat din Cluj pentru care se pare ca the limit is the sky!
Mihai Brezeanu: Morning glory, morning glory / Ce mișto cântă actorii! - Állatfarm / Ferma animalelor, liternet.ro, decembrie 2021
Musicalul după Ferma animalelor a lui George Orwell, în regia lui Zoltan Puskás, este o construcție bine gândită și al cărei laitmotiv (prin apropierea sa de linii melodice cunoscute) rămâne în urechea auditoriului. Versurile Robert Lenard și muzica compusă de duoul Dávid Klemm – Ervin Erős pleacă de la textul original, trecându-l printr-un filtru rock, pentru a oferii o dinamică și un ritm bine calculat. Astfel, spectacolul de o oră și jumătate nu-și depășească buna primire în rândul spectatorilor.
Octavian Szalad: Poezie și muzicală la Cluj: Shakespeare, Ionescu, Cehov, Orwell, Teatrul azi, numerele 1-2/2022