Vizitatorii
Claire Zachanassian
Magda Stief
Boby, valetul
József Bíró
Moby, al şaptelea soţ
Melinda Kántor
Hoby, al optulea soţ
Loránd Farkas
Zoby, al nouălea soţ
Rita Sigmond
Koby, primul orb
Áron Dimény
Loby, al doilea orb
Alpár Fogarasi
Toby
Szabolcs Balla
Roby
Csaba Marosán
Cei vizitaţi
Alfred Ill
Attila Orbán
Doamna Ill
Gizella Kicsid
Karl, fiul lui Ill
Balázs Bodolai
Ottilie, fiica lui Ill
Éva Imre
Primarul
Zsolt Bogdán
Preotul
Ervin Szűcs
Medicul
Lóránd Váta
Profesorul
Gábor Viola
Poliţistul
Sándor Keresztes
Pictorul
Levente Molnár
Primul cetăţean
Róbert Laczkó Vass
Al doilea cetăţean
András Buzási
Al treilea cetăţean
Ferenc Sinkó
Prima femeie
Réka Csutak
A doua femeie
Júlia Laczó
Ceilalţi
Executorul
Áron Dimény
Şeful de gară, Conductorul
Zsolt Vatány / Péter Árus
Incomozii
Ziaristă
Csilla Albert
Reporter TV
Andrea Vindis
regia
Gábor Tompa
dramaturgia
András Visky
decorul
Helmut Stürmer
costumele
Carmencita Brojboiu
măşti
Ilona Varga-Járó
muzica
Vasile Şirli
coregrafia
Johanna Bodor
asistent scenografie
Cezarina Iulia Popescu
asistent de regie
Kinga Kovács , Gábor Viola
regia tehnică
Pál Böjthe
sufleur
Emőke Veres
Data premierei: 07 ianuarie 2015
Data premierei: 7 ianuarie 2015.
În opinia lui Friedrich Dürrenmatt – Vizita bătrânei doamne fiind singura piesă pe care autorul o numeşte nu comedie, ci tragicomedie –, în ciuda faptului că în vremurile moderne tragedia nu mai este posibilă, în adâncul poveştilor groteşti, aproape fără excepţie, se ascunde sentimentul tragic. Societatea contemporană a îndreptat către o nouă matcă şuvoiul fluviului tragic și, în ziua de azi, nu soarta individuală, ci însăşi istoria este cea care îşi lichidează protagoniştii. Acest tragism îl interesează pe Dürrenmatt şi în cazul comediilor. Ca pe Shakespeare, de altminteri, ale cărui comedii sunt străfulgerate de o cruzime ascunsă.
Vizita bătrânei doamne este radiografia unui orăşel provincial. Al unui oraş în care comunitatea – strânsă în „cerculețe publice”, „mici comitete şi comiţii”, asociaţii, societăţi şi alte grupuri de interese –, reiterând clişeele etice dictate de spiritul de turmă şi pătrunsă de aroganţa demagogică a propriei integrităţi, este în acelaşi timp coruptă şi coruptibilă până în măduva oaselor.
Răzbunarea lui Claire Zachanassian nu se îndreaptă atât către Alfred Ill, cel care a părăsit-o odinioară, ci vizează mai degrabă această comunitate înglodată în mediocritatea provincială, tocmai prin dezvăluirea putrefacţiei morale ce o caracterizează. Tragedia – scrie Dürrenmatt – duce lipsă, mai mult: face imposibilă distanţarea, în timp ce comedia aproape că o creează. Cred că această distanţare estetică indispensabilă este cea care ne poate ajuta să vedem mai limpede şi să înţelegem mai bine comunitatea în care trăim.
Gábor Tompa